Eén groot feest met geniale show van NUHR

NUHR

HET WERKT WEL

Gezien op: 12-11-2010 De Kleine Komedie, Amsterdam

Drie karakteristieke kerels van middelbare leeftijd, geflankeerd door twee overjarige rockers. Dat is de bezetting van het nieuwe NUHR-programma ‘Het werkt wel’. En ja hoor, Peter Heerschop, Viggo Waas en Joep van Deudekom flikken het weer. Is het de muziek? Een beetje. Het verhaal? Nee. Humor? Zeker. Wat het ook is, het werkt absoluut. Twee uur lang houden de mannen de aandacht én de glimlach onafgebroken vast. NUHR is één groot feest.

Na ruim twintig jaar samen op de planken verraadt niets aan de heren enige vorm van sleur. Ze zijn perfect op elkaar ingespeeld en de show is één grote, geoliede maar ook ontspannen machine. En toch is alles even fris en crisp als versgewassen lakens. De toevoeging van muzikanten Eddie en Kees klopt ook al helemaal. Zonder de spotlights van de NUHR-mannen af te leiden, leveren de rocksofties een waardevolle bijdrage aan het krankzinnige verhaal.

Dat verhaal is dodelijk eenvoudig: de vijf voormalige leden van A Band Called Eddie vinden het na twaalf jaar tijd voor een comeback. Het is de viering van de midlife crisis op en top, compleet met idiote kostuums, ruzie met het vrouwtje, en verzakking van lijf en leven. Zowel met toeters en bellen als met simpele scènes en briljante dialogen steken de mannen de draak met zichzelf en elkaar. Des te idioter dat ze er nog kunst van weten te maken ook.

Bij NUHR klopt ieder detail; van perfecte timing tot onvergetelijke mimiek. Op het eerste gezicht zijn Heerschop, Waas en Van Deudekom totaal verschillende types, maar binnen no time is duidelijk dat zij een drie-eenheid vormen waar geen speld tussen te krijgen is. Fantastisch ook hoe Heerschop, als kneus van de band en ondanks zijn ‘gebrek aan talent’ de show steelt met een pareltje van een lied en er zelfs een kippenvelmomentje van maakt.

Zijn de mannen echt, van nature zo leuk? Geen idee. Maar ze weten precies wat ze doen en dat doen ze met overtuiging en vakmanschap. Teveel woorden waar functioneel en te weinig woorden waar genoeg. ‘Het werkt wel’ gaat werkelijk nergens over, maar tegelijkertijd zit er zoveel in. En met het belachelijke nummer ‘Rabbit in the Hole’ scoort A Band Called Eddie toch nog een hit en een onvergetelijk einde van een geniale show. Niks meer aan doen.

Lieke van den Brink