Arie Vuijk

Biografiekje: Wel degelijk, wat er ook gezegd wordt, gewoon geboren. En ook niks niet onbevlekt ontvangen ofzo, was gewoon een zootje. In Krimpen a/d IJssel, goddank net na de summer of love in ’69.

Afijn, beetje aan opgroeien gedaan, beetje ontwikkelen van carriëregerichte excentrieke persoonlijkheid, studiootje in elkaar getimmerd om de VPRO net zo lang met elektronische composities om de oren te slaan tot er van daadwerkelijke uitzending met enige regelmaat sprake begon te zijn.

Samen met René Maagdenberg “Den Olijken Tweelingh” opgericht, kleinschalig theatergezelschapje dat experimentele muziek, poëzie, dans en nog veel meer, dus laten we het vooral multimedia noemen, produceerde. Avant la lettre. Avant la mot zou ik zelfs zeggen maar ja, ik spreek nauwelijks frans.

Dat ontwikkelde zich steeds meer in de richting van cabaret. Eerst nog schoorvoetend in stand-up comedy, daarna ook liggend, zittend en ja -ik geef dat nu gewoon toe- dansend in mijn eerste avondvullende voorstelling “Noodweer” in 1998. Solo, René trok zich langzamerhand meer en meer terug achter de coulissen en begon steeds vaker zo’n zwart balkje over z’n ogen te dragen.

In 2001 won ik het Parkstad Cabaretfestival en kreeg een plek bij een impresariaat. Ik begon te schrijven voor televisie en later Kindertheater Kijk Haar Nou, waar ik ook nog eens gastspeler werd. Tot op de dag van vandaag trouwens.

Er ontstonden meer cabaretprogramma’s: “Subsidie”, “Eindpunt”, “Tegen Wil met Dank” , “Mist”, “Over Pijn Zingen” en op het moment ben ik in blijde verwachting van een nieuwe; voorlopig “Hapklare Brokken” geheten.

Ik heb in nogal wat middelgrote vaderlandse theaters gestaan. Tussen het spelen door presenteerde ik van alles; van open podia in den lande tot “Het afscheid van de Gulden” in Paradiso.

In 2004 won ik de publieksprijs op het Griffioen Cabaret festival, vlak daarna verscheen mijn eerste boekje, “Tegen Wil met Dank” dat nu zijn tweede editie alweer ver achter zich aan het laten is, en bracht ik samen met pianiste Annemarie van Efferen onder de naam “Duo Graphique” een cd uit met een bewerking van Simeon ten Holts’ Canto Ostinato.

Dan zijn er nog de columns die ik in het consuminderblad “Genoeg” schreef bijgekomen, inmiddels -samen met René- het Gratis 1000x-Dankbiljet de wereld ingeslingerd en heb ik het Libretto voor “Laurentius”, een opera, geschreven. De multi-inzetbare bundel met speciale polsversoepelende vormgeving “Ongeveer zo breed, ongeveer zo hoog” van beider hand loopt als een zgn. Tierelier (wie of wat dat ook moge zijn) en inmiddels is “Stiltemuziek”, mijn allerlaatste bundel, óók al van de pers gerold. Het kan niet op. Of wel. Maar dan drukken we bij.

Arie Vuyk is een van de weinige Nederlandse grappenmakers die met elf grappen is opgenomen in Het Grootste Citatenboek ter Wereld. Als je het zover hebt geschopt heb je op het podium geen grofheid meer nodig. Hij is een gentleman, maar wel een met rake en spitse grappen. Daarnaast is hij buitengewoon gevarieerd. Arie brengt een mix van rake oneliners, melige versjes en energieke liedjes. Behalve als act is hij ook te boeken als stalmeester. Hij kneed de sfeer en stelt zichzelf in dienst van de show. En wanneer Arie niet op het podium staat dan schrijft hij een nieuwe show voor zichzelf of voor andere theatermakers. Altijd bezig dus!

Ik acteerde acht jaar bij theatergroep Kijk Haar Nou en had een eigen tv programma op Rotterdam TV. Ik ben tekstschrijver voor onder andere Het Groot Niet Te Vermijden, die met mijn Piemellied een theater -en YouTube hit scoorden. Tevens schreef ik de biografie van deze groep, welke verscheen bij uitgeverij Trichis. In het najaar van 2017 verschijnt mijn tweede boek.

Samen met René Splinter maakte ik de CD Bij de Horizon Linksaf, waarop de liedjes uit mijn meer dan tien theaterprogramma’s terug te vinden zijn.

Voor het Comedy Café te Amsterdam regisseerde ik de start-up opera Orfeo. Sinds 2016 maak ik ieder jaar een avondvullend oudejaarsconference.

Hoogtepunten uit mijn loopbaan zijn elf grappen van mijn hand die zijn opgenomen in Het Grootste Citatenboek ter Wereld, samengesteld door Gerd de Ley en de complimenten die ik van Youp van ’t Hek en Paul van Vliet kreeg nadat ze mij hadden zien optreden.





Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.