Katinka Polderman

Polderman komt uit 's-Heer Abtskerke en is geboren in (1981). Zij heeft de Koningstheaterakademie in Den Bosch gevolgd en won in 2005 het VARA Leids Cabaret Festival.

Katinka Polderman brengt géén korte hilarische scènes die je bij de keel grijpen, géén tragische typetjes die schuren en schrijnen, en is geen energieke spraakwaterval. Niets in haar voorstelling levert slapstick-achtige situaties op, ze brengt godzijdank geen multimediale totaal-ervaring, in sneltreinvaart grappen op de zaal afvuren vertikt ze, ze brengt geen vijf-koppig theatercombo mee, en haar podiumpresence is verre van geraffineerd. Kortom: Polderman zet een ontzettend vernieuwend cabaretspektakel neer voor jong en oud.

Veel liedjes, in de traditie van Joop Visser, Jeroen van Merwijk en Brigitte Kaandorp, afgewisseld met droge commentaren waarin grappen achteloos de zaal ingeslingerd worden.

Haar loflied op Christina Aguilera, waarin ze de sexy zangeres bedankt voor het terugbrengen van de positie van de vrouw naar de Middeleeuwen, is nu al legendarisch. En er is meer. Zonder overdreven bombarie, maar met gitaar en bierkrat, trekt ze ten strijde tegen de stompzinnigheid en andere mentaliteitsproblemen. Voor de gelegenheid heeft ze geprobeerd er hier en daar wat inhoud in te plempen.

Polderman is niet hip, snel en vlot, maar rustig, evenwichtig en nuchter. Ook wel eens prettig.

Juryrapport Leids Cabaret Festival 2005:

Katinka Polderman: wie zo heet, heeft geen artiestennaam meer nodig. De Hollandse, nuchtere naam past volledig bij haar presentatie.De stevige muziek van het begin staat in mooi contrast met het zacht zingende meisje met de akoestische gitaar. Even weet je niet wat je met deze eigenzinnige dame aan moet: quasi onhandige opkomst met spiekbladen op de grond, maar al snel heeft ze het publiek mee.Katinka maakt met haar onderkoeldheid en ontspannen optreden het podium kleiner en zichzelf groter. Nonchalant en achteloos maakt ze haar grappen, soms met prettige zelfspot. Ze laat stiltes vallen, creëert een ongemakkelijkheid die bijzonder goed werkt. Katinka heeft lef door niet de zaal te willen pleasen, is soms bewust antitheatraal. In haar liedjes doet ze denken aan Jaap Fischer: origineel en komisch van thematiek, met soms prettig, keihard cynisme, taalkundig slim. Omdat er nog geen loflied op Christina Aguilera bestond, werpt Katinka zich op: "Polderman moet maar doen". Pittige thematiek, bijzonder leuk verwoord. Inhoudelijk is Katinka Polderman sterk. Haar voorstelling lijkt een aanklacht tegen de domheid.Haar heldere stem is duidelijk nog jong en bij vlagen broos. Haar gitaarspel zou ze zich verder kunnen ontwikkelen - hoewel de simpele akkoorden goed passen bij haar presentatie.De achteloos de zaal ingeslingerde opmerkingen werken goed. Een grap kan zo opeens voorbij komen. Ook de duiding van haar toneelbeeld met bierkratten is komisch. Ze heeft een kritische blik op de wereld om haar heen zonder al te veel en te nadrukkelijk de actualiteit erbij te halen.Katinka Polderman is een buitengewoon oorspronkelijk theatermaakster. De jury zag een prachtig programma dat bovendien drie avonden lang op constant niveau werd gespeeld.

Polderman maakte (vaak samen met Laurens Joensen) TV-programma’s voor Omroep Zeeland. Ze schreef columns voor onder andere Spits en Trouw. Momenteel heeft ze een vaste column in theatertijdschrift Scenes. Ook schrijft ze liedjes voor het Radio 5-cabaretprogramma Andermans Veren en schrijft ze voor de NTR Snapjes. Dit zijn kleine educatieve liedjes die onlangs werden bekroond met een Cinekid Gouden Kinderkast.

In seizoen 2016-2017 is Polderman in Nederland en België te zien met een reprise van Polderman Tiert Welig en zal ze daarnaast ook meeschrijven aan en spelen in een voorstelling met componist Jorrit Tamminga en videokunstenaars Paul en Menno de Nooijer.

Droogkloot Polderman is één van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse en Vlaamse theaters. Toch maakte ze al vier voorstellingen vol vrolijk cynisme, subtiele lompheid, engagement, rake observaties en doortimmerde liedjes.

Ook buiten het theater is Polderman een bezig bazinnetje. Zo schreef ze een aantal Snapjes, leerzame liedjes voor de NTR, maakt ze regelmatig een liedje voor het Radio 5 cabaret- en kleinkunstprogramma Andermans Veren en heeft ze een vaste column in het theatertijdschrift Scènes. Soms presenteert ze ook programma’s voor Omroep Zeeland. Haar literaire debuut is in de maak.

Overig:
- 2007 vaste gastspeler in De Kerstrevue van Mike Boddé en Thomas van Luyn.
- 2012/2013 wekelijkse column 'Het Dagboek van' in Volkskrant.

Speelt geen voorstelling in seizoen 2020/2021.







Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.