Fotograaf: Annemieke van der Togt

Vincent Bijlo geeft een heldere blik op de wereld van nu.

Vincent Bijlo

Het Nieuwe Nu

Gezien op: 15 10-2015 Stadsschouwburg Utrecht

De première van de show van Vincent Bijlo vond plaats in een bijna hagelnieuwe ‘Blauwe Zaal’ in de Stadsschouwburg Utrecht. Door de verbouwing, die nog steeds in volle gang is, is het voor veel mensen nog wat onwennig en zoeken. Eenmaal in de zaal mag het resultaat er zijn. Een leuke knusse, nog nieuw ruikende zaal die deze avond geheel is uitverkocht.

De veelzijdige Vincent Bijlo; columnist, schrijver, muzikant en natuurlijk cabaretier, zit al meer dan 25 jaar in het vak. We weten dan ook wat ons te wachten staat: kritisch cabaret aan de hand van mooi opgebouwde verhalen. ‘Het Nieuwe Nu’, de titel van deze show, wordt aan het begin van de voorstelling uitgelegd en blijkt de rode draad in zijn gehele show te zijn. Dat Vincent Bijlo afgelopen jaar 50 is geworden blijkt een goede reden om eens terug te kijken op zijn leven, maar ook om de huidige tijd onder de loep te nemen.

Enigszins onwennig komt Vincent Bijlo op en speelt zijn eerste nummer, waarna hij begint met vertellen. En de verhalen zijn het luisteren meer dan waard. Verhalen over zijn jonge jaren en ook zeer persoonlijke verhalen worden niet vermeden. Dit maakt diepe indruk en het is dan soms jammer dat er liedjes tussendoor zitten. Deze dienen in de meeste gevallen niet perse als versterking van het verhaal, maar als afsluiting en overgang naar het volgende onderwerp.

De show duurt ruim twee uur inclusief pauze en is prima opgebouwd, al was de pauze niet perse nodig. Ondanks de politieke betrokkenheid van Vincent Bijlo zat er maar een klein deel politiek in deze show, waarbij een echte boodschap ontbrak. Iets waar wel op gerekend mag worden. Dit deel had dan ook meer diepgang mogen hebben, maar dit werd vervolgens meer dan goed gemaakt door de familieverhalen.

Ondanks de soms wat minder aansprekende songs, blijft het ongelooflijk boeiend om in het leven van een visueel gehandicapt persoon te kijken. Te horen hoe deze persoon de wereld ‘ziet’ en je meegeeft dat een wereld zonder uiterlijk vertoon een misschien wel mooiere wereld zou zijn. De zeer persoonlijke show ‘Het Nieuwe Nu’ is er één die je doet terugverlangen naar vervlogen tijden, maar dan met de huidige technieken. Mooie invalshoek en meer dan het bezoeken waard.

Jurgen van de Kraats