Verlangen

Mylou Frencken

ZINLOOS ZUCHTEN

Gezien op: 02-10-2016 Toneelschuur te Haarlem

Mylou Frencken. Het grote publiek kent haar ongetwijfeld als barvrouw en zangeres uit de televisiequiz Met het mes op tafel, waar zij door presentator van het eerste uur Joost Prinsen steevast warm en bijna verliefd werd aangekondigd voor een muzikaal intermezzo aan de piano met Martin van Dijk. De liefhebbers weten echter dat zij al sinds 1992 op de planken staat. Sinds de eerste voorstelling 'Visch en Fruit', toen nog met haar (helaas veel te vroeg overleden) echtgenoot Bert Klunder, heeft Frencken een geheel eigen stem en stijl ontwikkeld, die ze in de loop der jaren verder heeft verfijnd.

In deze voorstelling "over binnenpijn en buitenkantbravoure", zoals de flyer vermeldt, "verkent zangeres/cabaretière/liedschrijfster Mylou Frencken het zoetzure sentiment van de saudade". Dat laatste is een Portugees woord dat de mengeling van gevoelens van verlies, gemis, afstand en liefde beschrijft, aldus Wikipedia. Volgens Frencken betekent het zoiets als 'vergeefs verlangen'. En dat verlangen vat de theatermaakster fraai samen in de teksten van haar liedjes en verhalen, zoals deze: "eerlijk gezegd denk ik best graag aan je, en altijd met vreselijke pijn". Dat is dus saudade en Mylou Frencken toont zich er bedreven in.

De bovenzaal van de Haarlemse Toneelschuur heeft een vlakke vloer, waardoor er bijna als vanzelf een intieme setting ontstaat. Van die setting maakt Frencken dankbaar gebruik om haar vergeefse verlangen naar haar vader de notaris volledig tot zijn recht te laten komen. Dankzij haar fijne gevoel voor humor, wordt dat verlangen nergens benauwend. En waar het (te) confronterend dreigt te worden, ligt gelukkig een geestige anekdote over een 'pistolet' klaar, die zo ontwapenend is dat een eventueel teveel aan emotie en sentiment snel overslaat in een bevrijdende lach.

Het is duidelijk dat Mylou Frencken het kleine meisje van 7 waarover zij zingt (en die al in die eerste voorstelling uit 1992 in het lied 'Waar zijn ze' ten tonele werd gevoerd) is ontstegen. Misschien kijkt ze soms nog met vergeefs verlangen naar dat meisje terug, maar zeker niet met weemoed.

Frencken heeft inmiddels 'dikke schijt en vette lak' aan conventies gekregen. Het is geen typisch cabaret, deze voorstelling, noch typisch muzikaal theater. Maar het is wel typisch Mylou Frencken. Geheel eigen. Mooi. Puur. En met het prachtige lied 'Ik mocht niet in je ziel', geeft ze een kijkje in die van haar. Daarmee heeft ze minstens één iemand in de zaal tot tranen geroerd. Ik kreeg er in ieder geval een stevige aanval van vergeefs verlangen van. En die heerlijke pijn doet verlangen naar méér.

Marnix Langeveld