Fotograaf: Damion Thakoer

De grote introspectieshow

Fresku

Voordat het te laat is

Gezien op: 28-02-2019 Parktheater Eindhoven

Niet alle cabaretiers en theatermakers zijn in voltijd in de weer met hun vak. Denk bijvoorbeeld aan emeritus-hoogleraar en televisiemaker Maarten van Rossem, die enkele jaren een oudejaarsconference verzorgde, of aan ondernemer en radiopresentator Marc de Hond, die reeds drie theatervoorstellingen heeft afgeleverd, maar beslist ook aan rapper Roy Michael Reymound (1986), beter bekend als Fresku, die onlangs ‘Voor dat het te laat is’ in première liet gaan.

Wie het vroege werk van Fresku kent, zal zich niet verbazen dat de rapper inmiddels al zijn tweede avondvullende cabaretvoorstelling naar de Nederlandse theaters heeft gebracht. Reymound heeft in de loop der jaren namelijk bewezen veel humor te bezitten. Zie onder meer het personage Gino Pietermaai, dat hij in 2008 introduceerde in de video ‘De Oude Bok’, die ondertussen meer dan 1,3 miljoen is bekeken (op YouTube).

Opmerkelijk genoeg stelt Fresku in het radioprogramma ‘Spijkers met Koppen’ dat ‘Voordat het te laat is’ geen cabaretvoorstelling is, want: “Ik ben geen cabaretier of stand-upcomedian.” Wat is zijn show dan wel? Een sterk autobiografisch, humoristisch, mild choquerend, ontroerend, zeer chaotisch en vernieuwend verhaal, waarin zelfreflectie een centrale rol vervult. In concretere termen draait de show vooral om de geboorte van zijn derde kindje, dat chronisch ziek is.

Bij aanvang van de voorstelling laat Fresku meermaals weten dat hij veel moeite heeft ondervonden om theaterwaardig materiaal te bedenken. Dat riekt naar zelfmedelijden en herhaling, maar het is bij nader inspectie eerder het gevolg van de oorzaak waarin hij zich bevond: een chaos. Zo liepen Reymound en zijn vrouw begin 2018 tegen een scheiding aan, waarna hij het familiehuis verliet en verkaste naar een klein huisje in de Edisonlaan - lees: middenin de hoerenbuurt van Eindhoven.

Zeer gefrustreerd zit Fresku bij wijze van spelen aldaar op de rand van zijn bed. Een moment van bezinning vangt aan. Hij laat de boel verslonzen, temeer omdat hij zichzelf niet begrijpt en zijn familie mist. Zijn dochtertje, dat hem af en toe bezoekt, waarvoor hij dus moet zorgen, waardoor hij ook voor zichzelf moet zorgen, versterkt zijn melancholie, met name omdat hij via haar geniet van wat ooit ‘thuis’ was. Een ontroerende rap, waarvan de show er meerdere bevat, volgt.

Ondanks zijn heimwee, is Fresku veelvuldig negatief over de mensen rondom hem: het ligt aan hen. Zijn vader, die bij zijn gezin inwoont, zet hij neer als een irritante Chinese ‘wannabe’ filosoof met karate-ambities. Zijn vrouw doet het niet veel beter. Tegen het einde van de voorstelling, wanneer Fresku en zijn vrouw weer bij elkaar zijn en hij vertelt over de geboorte van hun derde kind, komt hij tot een belangrijk inzicht: “Ik moet veel dankbaarder zijn voor de liefde van de mensen om mij heen.” Na die realisatie verdween de moeite om een nieuw theaterprogramma te schrijven plotsklaps, waarmee het cirkeltje zogezegd rond is.

De persoonlijke verhaallijn, die vaak chaotisch wordt onderbroken, is slechts een element van de voorstelling en maakt meer dan eens plaats voor erg humoristische en mild choquerende intermezzo’s, die niettemin geregeld een indirecte link met de rode draad blijken te hebben. Zo bezoekt hij vlak voor het slot van het programma een drugsfeestje in ‘t Gooi waar tal van BN’ers aanwezig zijn. Daar neukt Fresku uiteindelijk ‘per ongeluk’ Roel van Velzen in z’n bek, terwijl Matthijs van Nieuwkerk op de grond geniet van poppers. Zijn meeslepende spel laat dergelijke scènes in het bijzonder floreren.

Met ‘Voordat het te laat is’ presenteert Fresku het publiek een vernieuwend theaterprogramma. Niks van wat je krijgt te zien kan je in diezelfde vorm elders al hebben waargenomen. Dat is beslist fraai en onderstreept bovendien de rijke fantasiewereld van de deeltijdtheatermaker. Zijn grote dosis zelfspot als overkoepelend aspect, maakt van zijn show een amusant rommelig geheel.

Mark Coelen