Pepijn Gunneweg laat publiek in verwondering achter.

Pepijn Gunneweg

The Great Wonder

Gezien op: 04-03-2020 De Meenthe te Steenwijk

De 43-jarige Pepijn Gunneweg maakte tot 2014 deel uit van de Ashton Brothers en was onder andere te zien in de BZT show op tv, die is gestopt. Hij keert terug met zijn eerste soloprogramma The Great Wonder. Hij is echter niet alleen, want hij wordt bijgestaan door zangeres Nienke Caljouw, die uitstekend zingt, toetsenist Daniël van der Duim, Arno Bakker (trombone) en drummer en ‘circusdirecteur’ Rombout Stoffers.

Het decor oogst direct al bewondering en maakt zeer nieuwsgierig. Een circustent wordt geflankeerd door een kleedkamer met spiegel en een paal met een lantaren. Gedurende een kwartier voor het begin bevolken allerlei verschillende types al het toneel. Dat werkt verrassend, maar oogst ook verbazing, want het biedt geen enkele houvast voor wat er komen gaat. Als de show met een schok begint blijkt Pepijn Gunneweg de hoofdrolspeler te zijn in de rol van een tragische clown. De anderen blijken een muzikaal orkest te vormen, dat achter de circustent zit.

Wat volgt is een knappe mix van slapstick, acrobatiek, illusie, circus, variété, pantomime en muziek. In verschillende scènes wordt het verhaal verteld van een tocht van de geboorte naar de dood. De tijd tussen de scènes wordt slim opgevuld door muziek. Soms waan je je door de muziek uit vervlogen tijden in een stomme film van Laurel en Hardy. Er wordt nauwelijks gesproken en de beelden vertellen verder het verhaal, waarbij Pepino op zoek is naar het grote wonder. We zien springende vissen, een doorgezaagd konijn en een kip die met een kanon het publiek in geschoten wordt. Na die scène met een goocheltruc, uitgevoerd door een Mexicaans bandje, gaat het publiek staan en geeft een ovationeel applaus. The Great Wonder verrast en is soms eng en angstaanjagend. Daarnaast vindt men een goede balans door middel van grappige en zoete situaties.

Gunneweg speelt een clown, waarbij sommige goocheltrucs mislukken, maar waarbij later blijkt dat hij wel degelijk goed kan goochelen. Dat gegeven doet heel erg aan de Engelse komiek Tommy Cooper denken en de soms iets te trage scènes in de kleedkamer hebben veel weg van Charlie Chaplin. Dat is geen probleem, want de verrassende voorstelling boeit van begin tot eind. Gunneweg acteert uitstekend en haalt knappe acrobatische toeren uit. In een paal klimmen met een viskom vol water op zijn hoofd is ronduit knap en wekt bewondering. Hij zingt ‘Smile’, maar zijn leven verloopt niet bepaald rooskleurig. Hij vermoordt een konijn, hij wordt getreiterd door een angstaanjagende, harige man en hij krijgt geen aandacht van een vrouw. Elke keer als hij zich van het leven wil beroven met een pistool, fleurt het orkest hem weer op en volgt een vrolijke scène. Het uitbeelden van de geboorte van een kind en de goochelact 'the cup or the eye' door de inmiddels aangeschoten clown, zijn pareltjes. Van sommige goocheltrucs is de werking bekend, maar bij sommige illusies laat Gunneweg het publiek in verwondering achter. De bezoekers komen ogen en oren tekort. Gunneweg heeft toch een uniek genre te pakken, want niet vaak kom je een dergelijke mix van vaardigheden tegen. Gunneweg en de vier muzikanten leveren een vermakelijke voorstelling af, waarbij zij een deel van het publiek vermoedelijk verbijsterd de deur uit laten gaan.

Reinier de Boer