Kirsten van Teijn is helemaal zichzelf

Kirsten van Teijn

(S)EXPERIMENT

Gezien op: 08-11-2021 De Kleine Komedie, Amsterdam

De titel van de voorstelling - (S)EXPERIMENT - dekt de lading goed. Hier staat een jonge vrouw uit ‘Hetero Heiloo’ met een vriend (‘met blinde Viking-krullen’) én een vriendin. Kirsten (s)experimenteert er vrolijk op los en neemt het publiek mee in haar zoektocht langs haar eigen vrijgevochten liefde met 2 partners.

Buiten het theater wordt het publiek al opgewacht door een ontvangstcomité dat niet zou misstaan bij Ru Paul’s Drag Race (of zoals Kirsten het zegt: “zijn jullie ook zo verliefd geworden op de doorbitch?”). Op het podium een grote driehoek, aanvankelijk roze maar later in alle kleuren van de regenboog(vlag).

Het moge duidelijk zijn: deze voorstelling gaat dus niet alleen over de seksuele ontdekkingsreis van de cabaretière zelf, maar over moderne liefde en seksuele taboes in de 21e eeuw. Hoe hoort het en wat mag en kan er eigenlijk allemaal (niet)? Dat is een actueel thema, dat door Kirsten van Teijn van alle kanten belicht wordt. Vaak letterlijk belicht, want die grote driehoek in het midden van het podium fungeert als lichtbak, als symbool voor het hokjesdenken en als de ‘lijntjes’ waar je als seksueel wezen binnen én buiten mag kleuren.

Ondanks dat sterke toneelbeeld komt de voorstelling niet optimaal uit de verf. De boodschap is goed, belangrijk ook om te vertellen (en te horen én te delen!), maar overstijgt nergens het niveau van een glimlach. Herkenbaar? Ja. Grappig? Soms. En dat is jammer, want er zit méér in! Het is dan ook niet verwonderlijk, zelfs bewonderenswaardig dat Kirsten van Teijn ervoor heeft gekozen om haar eigen verhaal in een voorstelling te verwerken, en buiten de randstad zal deze voorstelling ongetwijfeld ook een paar rode oortjes of openhangende monden opleveren, maar de grote lach blijft vooralsnog helaas uit.

Cabaret pur sang zou je deze voorstelling dan ook niet kunnen noemen. Maar misschien was het haar daar ook wel helemaal niet om te doen. Want als je - zoals Kirsten haar publiek vertelt - de boodschap dat je een vriend én een vriendin hebt ruim drie jaar geheim hebt gehouden uit schaamte, is niets zo bevrijdend als op het podium van de bekendste cabaret-tempel van Nederland gewoon helemaal jezelf te mogen zijn. En dat is Kirsten van Teijn zeker. Chapeau!

Marnix Langeveld