De Breij vlamt in dynamische show

Claudia de Breij

Teerling

Gezien op: 21-02-2014 Stadsschouwburg Utrecht

Claudia de Breij wil naar de maan. In ‘Teerling’ komt zij in opstand tegen de fantasieloze tijd waarin wij momenteel leven en durft groot te denken en te dromen. Ze verweeft haar gedachten over het lot, de crisis en haar gedroomde maanreis in een dynamische en gevarieerde voorstelling vol opwinding, relativering en mooie liedjes. Een voorstelling over het lot in eigen hand nemen en zo nodig de geworpen teerling om durven duwen. En net zo lang te gooien tot het zes is.

De Breij wil als eerste vrouw zonder wiskunde in haar vakkenpakket naar de maan en de vraag is: hoe krijgt ze Mark Rutte zover om à la Kennedy deze grootse droom waar te maken. Dit uitgangspunt gebruikt zij behendig om een aanklacht in te dienen tegen de zwakke moraal in Nederland en een nog zwakkere leider zonder visie. Deze irritatie resulteert in een vurige toespraak waarin zij Nederland bij de lurven grijpt en zich afvraagt waarom een land met zoveel potentie het zo af laat weten.

Het lijkt wel alsof De Breij in de pauze een verfrissende maanwandeling heeft gemaakt. Voor de pauze geeft ze iets al te enthousiast gas, is er weinig ruimte voor nuances en zijn haar grappen vaak middelmatig. Erna valt alles, in een prachtig toneelbeeld dat het sterrenstelsel verbeeldt, ineens op zijn plek: de grappen zijn scherper en origineler, er zitten meer schakeringen in haar spel en ze geeft licht als ze haar speech houdt. En dan de liedjes, die vormen constante, mooie lichtpuntjes in haar heelal.

De Breij is een sterke verhalenverteller en daarbij levert haar grote taalgevoel de prachtigste metaforen en bijna poëtische cadeautjes op. Zo beschrijft zij liefde door de jaren heen aan de hand van een onbeschreven blad en een beduimeld bibliotheekboek. Ook qua vorm speelt ze mooi met licht en donker. Na een hartverscheurende monoloog over het meedogenloze lot waar je de rillingen van krijgt volgt een lief, kwetsbaar liedje over de angsten en onzekerheden van het opvoeden.

Her en der sluiten onderdelen van het materiaal niet helemaal naadloos op elkaar aan en lijken verbindingen wat gezocht. Maar over het algemeen is het prettig dat De Breij schakelt tussen behapbare blokjes en in- en uitzoomt; het is fijn meedeinen op haar golven. Of zij Nederland er direct mee uit het slop trekt en Mark Rutte zo gek krijgt om haar maanreis te overwegen is de vraag. Maar ze geeft in ieder geval het goede voorbeeld door de bezieling te laten zien die zij zo mist in ons land.