Tineke Schouten doet het gewoon in ‘Gewoon DOEN!’

Tineke Schouten

gewoon DOEN!

Gezien op: 01-12-2014 Stadsschouwburg Utrecht

Tineke Schouten staat dit seizoen met haar 22e programma ‘Gewoon DOEN!’ in de theaters. De ‘koningin van de typetjes’ had haar première in de uitverkochte Stadsschouwburg in Utrecht. Een voor de hand liggende keuze voor de vrouw die hier geboren en getogen is. Ook heeft ze vele personages in haar carrière gebaseerd op het Utrechts accent en ook in deze voorstelling komen weer sketches langs waarin Utrecht centraal staat.

Het verhaal in deze show draait om de Amerikaanse Jill Lopez die is ingehuurd als adviseuse. Zij gaat, op z’n Amerikaans, een voorstelling samenstellen waarin alles grootser, mooier, beter en leuker wordt. Zoals we van Tineke Schouten gewend zijn, doet ze dit aan de hand van conferences, sketches en liedjes waarbij ze overal zelf in de hoofdrol treedt. En passent schudt ze nog een paar landelijke en wereldsterren uit haar mouw, zoals Miss Montreal en Tina Turner.

Zodra de gordijnen van het toneel opengaan en er een orkest van 14 man tevoorschijn komt, is meteen duidelijk dat het geen loze belofte is. De muziek is direct groots en de liedjes worden mooi gezongen. De nummers aan het begin van de show zijn ook qua inhoud echt een meerwaarde. Op het moment dat ze in de huid van andere artiesten stapt is dat minder het geval. Het past niet echt in de show maar door de vele energie die ze erin stopt, zorgt het toch voor het nodige vermaak.

De sketch met het kindsterretje dat auditie doet voor een talentenjacht raakt wel en heeft zowaar een diepere laag in zich. Deze hele act is dik in orde. Een ander hoogtepunt van de avond is zeker ‘Oma Oortjes’. Zij mag natuurlijk niet ontbreken en deze sketch heeft alles in zich waarvoor het publiek is gekomen. Ondanks dat de clou van de grappen vaak al snel duidelijk is, blijft het vermakelijk en kan het steevast rekenen op applaus. Aan het eind van de ruim 2 uur durende show is er nog plaats voor een ode aan het thuisfront, dit in de vorm van een gevoelig nummer dat doet verlangen naar meer.

Tineke Schouten maakt nog altijd met dezelfde passie en energie theater zoals ze dit haar hele carrière heeft gedaan. De tijd lijkt wat dat betreft geen grip op haar te krijgen en ze maakt de verwachting van een sfeervolle theateravond waar. Ondanks dat niet alle sketches in het doorgaande verhaal passen zijn ze los van elkaar van hoog niveau en erg vermakelijk. De staande ovatie die haar ten deel viel was dan ook niet meer dan verdiend.

Jurgen van de Kraats