Andere koffie met dynamisch duo Van der Laan & Woe

Van der Laan & Woe

Alles eromheen

Gezien op: 17-03-2016 De Nieuwe Kolk, Assen

Niels van der laan en Jeroen Woe kunnen met recht een wervelend duo worden genoemd. Het tweetal speelt afwisselend en overtuigend allerlei verschillende karakters in hun nieuwste theatershow ‘Alles eromheen’. In sneltreinvaart variëren ze tussen luchtig ginnegappen en verrassende scherpzinnigheid. Impliciet refereert elke scène weer aan een ander symptoom van de ziekte van de hedendaagse tijd: we zijn veel te druk bezig met onzinnige bijzaken. Van der Laan en Woe voeren je mee in een roetsjbaan van allerlei vernuftige sketches.

De twee ‘KWIS-masters’ beginnen hun voorstelling met een stukje beatboxjazz; jazz gespeeld zonder instrument. De jazz refereert aan de overdosis afleiding die de moderne mens aan het hoofd heeft. Vervolgens wordt deze boodschap meteen gepraktiseerd in een scène bij de koffieautomaat. Twee concullega’s troeven elkaar af met de ziekelijk lage aanbiedingen die ze hebben gescoord. Het wordt hilarisch als het duo plotseling de koffie wegsmijt. Ze beginnen te schreeuwen en manisch over het podium te rennen als de één van de ander hoort dat hij op vakantie is geweest ‘In Donesië’ voor 86 euro.

Tijdens de carrousel aan typetjes komt het muzikale talent van de beide heren erg goed uit de verf. Ze weten niet alleen vaak een vrolijke noot te raken, maar zetten de instrumenten ook erg inventief in. Het is een absoluut hoogstandje als Niels en Jeroen op melodieuze wijze een WhatsApp-gesprek nabootsen. Onuitgesproken worden de status ‘laatst gezien om…’ en de gehate blauwe vinkjes die het medium ‘rijk is’ met de grond gelijk gemaakt. Zo zit achter elke act die Van der Laan & Woe neerzetten wel een thema waar ze de vloer stilzwijgend mee aanvegen. De slechte kanten van geloof en marketing worden bijvoorbeeld parallel belicht als de verkoper van ‘Sero koffie’ op extremistische en satanische wijze zijn ware koffie vereert en oplegt aan een nieuwe volgeling dan wel consument.

In de slotscène komt alles samen. Elk element van de voorstelling wordt gecombineerd in een hysterische talkshow waarmee de gekte van de massamedia wordt benadrukt. Een mooi detail is een interview met iemand die lijdt aan ‘Gilles de la Trompette’. Dit personage trompettert lukraak en ongecontroleerd, wat verwijst naar de ‘jazz’ die de gemiddelde mens uitkraamt. Dit duo is uniek in de manier waarop ze op de planken staan. In tegenstelling tot de meeste andere cabaretiers kennen ze geen lange monologen of filosofische gedachtegangen die met het publiek gedeeld worden. In plaats daarvan spelen Niels en Jeroen komisch theater met finesse. ‘Alles eromheen’ is een voorstelling die verfrissend is tot het einde. Van der Laan & Woe blijven boeiend tot de clou.

Boy Zelle