Fotograaf: Jaap Reedijk

Verlaan terechte grote winnaar Cameretten

Cameretten
Finale Cameretten 2018
Gezien op: 24-11-2018 Nieuwe Luxor Theater Rotterdam

Naast het Leids Cabaret Festival en het Amsterdams Kleinkunst Festival (AKF), is het Rotterdamse Cameretten het derde befaamde concours dat aanstromend talent het podium biedt om door te breken tot de eredivisie van het Nederlandse cabaret. Chris Verlaan schreef dit jaar de juryprijs én de publieksprijs van Cameretten op zijn naam. De grote winnaar van de avond treedt daarmee onder meer in de voetsporen van Daniël Arends, Eric van Sauers, Theo Maassen en Hans Teeuwen, die eveneens ooit de dubbel pakten.

De winnende show – titel: ‘Man in de maak’- gaat over een gekarikaturiseerde versie van Verlaan. Hij heeft autisme en werkt normaal gesproken als data-analist voor de GGD: “Dit is niet mijn echte werk, gaandeweg de voorstelling begrijp je wel waarom.” Die tragisch-komische toon doet erg denken aan Hans Dorrestijn. De verschillende liedjes in het programma van Verlaan – die hij zelfstandig begeleidt met gitaar, piano en Turkse luit – bevestigen dat vermoeden.

Toch is de jury minder gecharmeerd van zijn instrumentele vaardigheden: “Zijn pianospel is niet ijzersterk.” Dat doet echter maar weinig af aan de inhoudelijke kwaliteit van de liedjes, die vol zitten met aardige woordengrappen en veelal van verrassende aard zijn. Zijn liedje over ‘peutertjes slaan bij de crèche’ is beslist een meezinger in spe. Daarnaast contrasteert de controversiële inhoud van dat lied erg met het podiumkarakter van Verlaan, wat een positieve uitwerking heeft.

Het overige deel van de show bestaat uit soms ietwat losstaande scènes met een hoge grapdichtheid. Hoewel het programma als geheel origineel overkomt, moet Verlaan wel uitkijken dat hij niet in clichématigheden vervalt. Zo is het idee dat een onhandige nerd zich vaak aftrekt met behulp van een ‘ruksok’ niet zo vernieuwend (en bovendien melkt hij die grap tamelijk uit). Zijn geloofwaardige spel weet de feitelijke punchline van deze sketch echter goed te camoufleren.

Met ‘Man in de maak’ is Verlaan de terechte winnaar van de 53e editie van Cameretten. Dat komt enerzijds door Verlaan zelf, die dat gegeven na afloop in alle autistische eerlijkheid even benadrukte: “Ik merkte wel dat het heel goed ging.” Anderzijds heeft Verlaan zijn winst te danken aan de niet bijster verbluffende optredens van zijn mede-finalisten, die met name beroep deden op hun niet-Westerse migratieachtergrond.

De avond opende met de voorstelling ‘Uit het leven gegrepen’ van het duo Waterkonijnen, bestaande uit Ismail Aghzanay en Musa Abdulwahab. De show begint vrij sterk: Aghzanay en Abdulwahab hebben zich die avond gemeld bij de portier van het theater, die het tweetal aanziet voor schoonmakers en ze instructies geeft. Ook in de daaropvolgende scènes is het spel van de heren naar behoren. “Ze vullen elkaar goed aan, bewegen goed op het podium en gunnen elkaar vooral ook de ruimte om ieder hun eigen verhaal te vertellen”, laat de jury weten in haar rapport.

Toch komen niet alle verhalen van Aghzanay en Abdulwahab goed uit de verf. Soms is de boodschap of clou van een sketch niet volledig helder en daarnaast is het aantal grote lachmomenten in de voorstelling wat beperkt. “De jury denkt dat het duo baat heeft bij een goede regisseur.” Dat neemt niet weg dat de scène over een leerkracht die een irritante leerling probeert te negeren zeer geestig is: “Leerling: ‘Jufff’ Juf: ‘…’ Leerling: ‘Juffffff’ Juf: ‘…’ Leerling: ‘Hey hoer!’ Juf: ‘Hoer!? Ik ben geen hoer!’ Leerling: ‘Nee, maar je reageert wel.'”

De derde finalist van Cameretten 2018 luistert naar de naam Hassan el Rahau. Zijn programma ‘Reset’ gaat over zijn levensverhaal: hoe hij het van leerling op het speciaal onderwijs, via een carrière als pizzabezorger, opticien en vertegenwoordiger, heeft geschopt tot cabaretier. Aan het spel van El Rahau is te zien dat hij reeds veel vlieguren heeft gemaakt. “Hij stapt op het podium en is er meteen”, zegt de jury over de Nederlands-Marokkaanse cabaretier. Zijn vele jaren ervaring als stand-up comedian hebben daar waarschijnlijk flink aan bijgedragen.

El Rahau weet het publiek geregeld te raken, met name omdat veel van wat hij vertelt als zeer authentiek overkomt. Die momenten weet hij eveneens meermaals knap te verweven met sterke grappen, met daarin de nodige ruimte voor zelfspot. Neem bijvoorbeeld de scène waarin hij vertelt dat hij naar het speciaal onderwijs werd gestuurd. Hij zou voortaan met een taxi worden opgehaald en teruggebracht: “Tuurlijk, ik ben namelijk speciaal, eindelijk het respect wat ik verdien.” Met ‘Reset’ heeft El Rahau een persoonlijk en leuk programma neergezet, maar, “de onderwerpkeuze en de benadering daarvan mag iets origineler”, besluit de jury.

Mark Coelen





Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.