Groninger Studenten Cabaret Festival volledig genderneutraal

Groninger Studenten Cabaret Festival

Eerste halve finale

Gezien op: 08-11-2017 Stadsschouwburg, Groningen

In de sfeervolle Groninger Stadsschouwburg vindt deze week de 31ste editie van het Groninger Studenten Cabaret Festival plaats. Zes nieuwe cabarettalenten presenteren zich aan de jury en publiek. Wat meteen opvalt dit jaar is dat het allemaal mannen zijn, vijf solisten en een duo. Terecht zei een van de deelnemers Tim Alpherts dat de diversiteitcommissie van het festival enorm zijn best heeft gedaan. Geen vrouwelijk opvolger dus van de winnares van vorig jaar Selma Visscher. De vraag is deze week: wie mag zich straks wel de nieuwe winnaar van het Groninger Studenten Cabaret Festival noemen?

Arjen Banach heeft de ondankbare taak om het festival te openen. Als fractievoorzitter van Student en Stad zit hij in de Gemeenteraad van Groningen en heeft hij nu zijn werkterrein verbreed naar het theater. Bij zijn opkomst geeft hij een korte inkijk in zijn kindertijd en schetst hij een beeld van zichzelf als kleine wereldverbeteraar. Die wereldverbeteraar staat er nog steeds. Arjen maakt cabaret vanuit persoonlijk engagement met als onderliggende laag: luister je naar het duiveltje of het engeltje op je schouder. We doen dingen liever alleen op een moeilijke manier dan samen op een makkelijke manier. We houden afstand, terwijl we juist dichter tot elkaar zouden moeten komen. Arjen heeft best aardige stukken. Bijvoorbeeld de deductie dat mensen die conducteurs in het gezicht spugen PVV-stemmers zijn. Of de jongen die zijn laptop meeneemt naar de wc. Hij speelt een potje wie-is-het met de zaal. Maar door zijn voorkomen, présence en stemgebruik drukt hij zijn eigen materiaal een klein beetje dood. Hij zingt, zichzelf begeleidend op gitaar, een tweetal liedjes die de zwakste onderdelen van zijn optreden vormen. Zijn liedje over Trump is in potentie wel grappig, maar raakt kant nog wal en zijn slotlied kan zo worden uitgevoerd op de EO-Jongerendag.

De tweede kandidaat van de avond is Luuk van der Vaart. Hij komt op met een grote rode jerrycan en met een muts op zijn hoofd. Zijn openingsgrap over zijn mislukte auditie als 17-jarige aan de Amsterdamse Toneelschool is ijzersterk en daarmee heeft hij meteen het publiek voor zich gewonnen. Luuk voelt zich zichtbaar thuis op het podium. Zijn grappen over zijn onbeholpenheid in het dagelijks leven komen er vlot en professioneel uit. Het is het relaas van de underdog die altijd alles per ongeluk kapotmaakt en overal op het verkeerde moment de verkeerde dingen zegt. Maar op het podium doet hij echt bijna alles goed. Wat een talent heeft deze jongen. Hij weet zijn vaak slimme grappen sterk te plaatsen en windt met een haast nonchalant en speels gemak de zaal om zijn vingers. Zijn zelfspot is sterk en werkt ontwapenend, bijvoorbeeld als het heeft over zijn Bachelor Theaterwetenschappen. Zijn grappen zijn slim opgebouwd en getuigen van intelligentie. Via zijn baan als fietskoerier, zijn succesvolle broers, zijn Roemeense vriendin, een kort college over de 80-jarige oorlog, zijn vriend die in de kerk moet trouwen en een realistische versie van Romeo en Julia, leidt hij ons door zijn dagelijkse falen. En ja, deze man wil je inderdaad niet naast je bed als anesthesist, maar wel heel graag op het cabaretpodium.

De derde kandidaat van deze avond is Tim Alpherts. Gewapend met t-shirt, spijkerbroek en honkbalpet betreedt hij het podium. Tim begint wel aardig met een paar grappen over Hentai, Japanse pornografische tekenfilmpjes. De gimmick is er na het eerste japansgezucht wel af, maar dan gaat Tim nog best een tijdje door met het Japanse geleuter. Hij vervolgt met een aardig liedje over de hockeyclub in Amsterdam Zuid, waar hij vandaan komt. En zo kabbelt zijn optreden door. Eigenlijk blijft alles wat Tim doet hangen in wel aardig, maar het overtuigt nergens. Er komt nog een rap voorbij over zijn werk bij de Amsterdamse bioscoop Tuschinski, en nog iets vergelijkbaars over facebook. Ergens halverwege doet hij nog een liedje in het Engels, wat qua melodie een beetje aan Monty Python doet denken, maar de inhoud is dan weer veel te dun. Het is niet onplezierig om naar te kijken, maar ook niet meer dan dat. Tim is een aardige jongen, maar met zijn cabaret weet hij nog niet te overtuigen.

Tim van der Sluijs