Marjolein de Graaff

‘Geestige liedjes en een zuivere stem (…) verrassende vooruitblikken’ (NRC)

Marjolein denkt groot.
Marjolein denkt vooruit.
Na een duizelingwekkend creatief proces is haar gedroomde onewomanshow eindelijk af.
Met een “stem die glas doet sneuvelen” houdt zij u klaarwakker.

Muziektheater & opera
In 2011 zong en speelde ik samen met Marc Pantus en Hugo Naessens op Theaterfestival de Parade in een opera van Francesco Conti ''Mammalucca, Bagatella e Pattatocco" geregisseerd door Marc Pantus.

In de zomer van 2009 was ik een van de zangers in de spraakmakende productie "De Dorpsbruiloft" een voorstelling gebaseerd op de nooit eerder voltooide versie uit 1919 van Stravinsky's Les Noces, uitgevoerd door Cappella Amsterdam in regie van Marc Pantus. Koningin Beatrix koos deze voorstelling in 2010 uit voor haar jaarlijkse concert op Paleis Noordeinde.

Ik heb aan verscheidene Dido & Aeneas-producties meegewerkt in de rol van Belinda. O.a. in 2008, met Kamerkoor Kalliope en Il Concerto Barocco o.l.v. dirigent Wilbert Staal in een regie van Maarten Vonk, en in 2009 o.l.v. dirigent Itamar Lapid.

In 2008 nam ik deel aan het project L'Enfant et les Sortileges' o.l.v. Machteld van Bronkhorst (regisseur), Wieke van Wingerden (zangpedagoge) en Gilbert den Broeder (pianist). Ik zong o.a. de rollen van Le Feu, Le Rossignol, Une Pastourelle en L'Arithmetique.

In 2008 richtte ik samen met René Veen en Sabine van der Heyden het trio Vliegende Stukken op.

Tot 2008 speelde ik in muziektheaterproducties o.a. geregisseerd door Shireen Strooker en Helen Porter.

Kleinkunst
In 2013 begon ik te werken aan een soloprogramma met eigen teksten en muziek. In 2014 deed ik een cursus Cabaret bij de Theaterkamer in Amsterdam (docente Elisabeth Boor). Met de mini one-woman-show die ik daar maakte won ik het Utrechts Kleinkunstfestival 2014.

In 2015 deed ik mee aan het Amsterdams Kleinkunst Festival en won ik de tweede prijs. Ik kreeg coaching van Marjolijn Touw. René Veen maakte de compositie van één van de stukken die ik zing, en ik krijg tekstadviezen van Devika Strooker en Renée van Amerongen.


Oratorium
Ik zong o.a. de Johannes Passion o.l.v. Kurt Equiluz, de Matthäus Passion o.l.v. Madeleine Ingen Housz, het Dixit Dominus van GF Händel o.l.v. Jurriaan Grootes, het Requiem van Fauré o.l.v. Paulien Bik, het Oratorio de Noel van Saint-Saens en de Mis in A van J.S. Bach. Ik word regelmatig gevraagd als solist in Bachcantatediensten.

Koor
Ik heb in vele koren gezongen, zoals het Oude Muziek Koor, Bachkoor Holland, Cappella Amsterdam, Zürcher Sing Akademie, The Gents, Koor Nieuwe Muziek, Consensus Vocalis, Academy of the Begijnehof en het NSK, onder leiding van dirigenten als Daniel Reuss, Frans Brüggen, Jan Willem de Vriend, Richard Egarr, Peter Dijkstra en Klaas Stok.

Als koorsopraan heb ik de bekende werken zoals Mattheus Passion, Johannes Passion, Hohe Messe, Weihnachtsoratorium (Bach), Deutsches Requiem (Brahms), Schöpfung (Haydn), Figure Humaine (Poulenc), Belshazzar, Jephtha (Händel), Requiem (Duruflé) meerdere malen gezongen.

In kleinere bezetting heb ik meegewerkt aan concerten met zowel oude muziek zoals Palestrina, Schütz en Lassus, als hedendaagse muziek zoals Stravinsky, Escher, Martin, Heppener, Kleppe, Klaas de Vries en Ton de Leeuw.

Opleiding
Ik heb enkele malen de training Lied, Theater en Beweging (door Maarten Vonk en Geert Berghs) gevolgd. Daarnaast volgde ik diverse operacursussen. Zanglessen kreeg ik o.a. van Andrea van Beek, Geert Berghs, Wieke van Wingerden, Paul Triepels, Selma Harkink en Herman van Doorn. In 2015 volgde ik de Meisner-acteertraining bij Herman Bolten.




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.