Cor Burger

Na de middelbare school wilde ik naar het conservatorium of de kunstacademie. Om verschillende redenen is het geen van beide geworden. Uiteindelijk werd het Nederlands aan de universiteit van Nijmegen, omdat dat van alle studies nog enigszins creatief voelde. Na een jaar ben ik de studie filosofie erbij gaan doen, waardoor uiteindelijk afstudeerde als taalfilosoof.

In de tussentijd is muziek nooit weg geweest. Toen ik op een feestje Jacco tegenkwam en hem vroeg of hij een zevental liedjes met mij wilde opnemen, was dat het begin van Piepschuim. Ons eerste optreden was zittend op twee krukken met twee gitaren: een singer-songwriterfestival. Tijdens de finale van het Gelders Singer-songwriterfestival kwamen we Robbert tegen. Met hem op saxofoon erbij, maar zonder drummer wonnen we de Roos van Nijmegen (een voorronde van de Grote Prijs van Nederland), tussen vier metalbands. Na die eerste zeven liedjes kwamen er een aantal bij en konden we met het prijzengeld en het geld van de eerste optredens ons eerste album opnemen. Ergernis was een feit. Het werd een album waarmee ik meteen het visitekaartje af wilde geven. Piepschuim zou iets nieuws brengen. Tegendraads, schurend pijnlijk en vol woorden die ook wel eens gezongen mochten worden. Piepschuim had de drang om overal even lekker tegenaan te schoppen.

Mijn studie, die in eerste instantie voelde als tweede – of zelfs derde – keus, heeft voor een groot deel mijn omgang met taal bepaald. Vanaf mijn eerste liedjes tot nu probeer ik meer te doen dan alleen een mooie tekst te maken. En dat is eerste is al moeilijk zat. Dat begint bij een goed onderwerp en een fatsoenlijke behandeling daarvan. Verder moet het rijm in dienst staan van het onderwerp, en moet je niet kunnen zien welk rijmende woord er het eerst was. Verder dient elk woord metrisch niet in de melodie te vallen, of beter: samen te vallen met de melodie. Lettergrepen die het woord niet heeft, dien je niet te zingen. En als dit allemaal vaststaat is het dus leuk om juist hieraan te gaan morrrelen. Naast het overduidelijke onderwerp van een tekst is taal, of betekenisoverdracht (in een theater) ook altijd een onderwerp van mijn teksten. Mijn teksten hebben vaak ook een onderzoek naar taal in zich.

De titel van het tweede album open podium in de kliniek is het opmaatje geweest voor onze theatercarrière. En het idee van het album is dat allerlei lieden uit een kliniek (cliënten en begeleiders) hun zegje doen op het open podium. Het is ook het uitgangspunt van onze eerste korte theatervoorstelling op Festival Boulevard. Vanaf het moment dat we bij Senf kwamen is het hard gegaan. Mijn baan naast Piepschuim (docent VO Nederlands en filosofie) heb ik in 2010 op kunnen zeggen.




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.