Fotograaf: Paul van Raak

De tragiek van millennials

Daniëlle Schel

Patroon

Gezien op: 09-03-2019 Theater PePijn te Den Haag

In een uitverkocht Theater Pepijn speelde Daniëlle Schel haar eerste avondvullende voorstelling "Patroon". De winnares van de publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival in 2017 hoort van haar arts dat ze in de bloei van haar leven zit. Haar generatie zit in de allerbeste fase van het leven, maar juist de torenhoge verwachtingen vallen in de praktijk vaak vies tegen. Alles gaat net even anders dan je denkt. De tragiek van het niet goed genoeg zijn en het moeilijk keuzes kunnen maken is een onderwerp dat vaker terugkomt bij cabaretières van haar leeftijd. Schel heeft echter ook nog een mooi verhaal over haar opa in haar voorstelling verwerkt. Een radio, die onderdeel uitmaakt van het eenvoudige decor, staat hierin centraal.

Samen met haar familie is ze op weg om haar opa weg te brengen naar Bellissimi, een gehucht in Italië. Het publiek leert gaandeweg het programma de verhoudingen van Schel ten opzichte van haar familie kennen. Ze heeft vooral geleerd om beleefd te zijn en zich aan te passen in een wereld waarin iedereen maar bezig lijkt met een directe sprint naar de finish. 'Alsof we de avondvierdaagse lopen op weg naar het volgende stempeltje.'

Schel neemt het publiek mee in de tragiek van de keuzestress in strak geregisseerde situaties. Ze wisselt deze af met fijnzinnige kleinkunstliedjes, waarbij ze op gitaar begeleid wordt door Luuk Janssen. Vanwege haar moodswings kaffert ze hem een paar keer flink uit. Het maakt haar niet eens onsympathiek, omdat de overspannenheid van haar leeftijdsgenoten dan al zeer vakkundig is neergezet.

In het lied "Ik wil het ook" verlangt ze naar een bijzonder leven, maar haar typetjes laten juist zien dat de teleurstelling op de loer ligt als de lat heel hoog gelegd wordt. De goedgebekte Schel droomt ervan om af en toe nog achterin de auto te zitten en zorgeloos in het leven te staan. Tegenwoordig zit ze alleen nog maar achter het stuur en houdt ze de controle. Het idee om controle te krijgen over het creëren van een fantastisch leven is de grote illusie. In deze waanzin probeert Schel, die zichzelf een meeloper vindt, zich staande te houden. Dat ze op reis met haar familie verdwaalt, is kenmerkend voor deze tijd waarin iedereen een beetje de weg kwijt is.

In een patroon van typetje naar liedje zet ze haar voorstelling neer. De sneuheid van 27 jaar linedancen speelt ze geweldig uit en ook de vlucht uit een relatie die eindigt in een gesprek met een Duitse praatpaal is zeer origineel. Er komen ook wat meer uitgekauwde onderwerpen aan bod, maar dat is begrijpelijk door een behoorlijke toename van vrouwelijke cabaretiers van dezelfde leeftijd. Ze lijken allemaal te kampen met dezelfde levensvragen. In dat opzicht leggen ze de lat voor elkaar al ontzettend hoog. Daniëlle Schel heeft zeker aan de verwachtingen kunnen voldoen met haar veelbelovende debuut.

Leopold