Micha Wertheim verbluft met briljante truc

Micha Wertheim

Micha Wertheim voor de Zoveelste Keer

Gezien op: 16-12-2010 De Kleine Komedie, Amsterdam

Micha Wertheim begrijpt uitstekend wat topcabaret is. Met enkel een microfoon, een pittige attitude en vlijmscherpe timing vlecht hij geraffineerde grappen in elkaar. Alle ingrediënten om er een verzorgde, intelligente show van te maken. En dat doet hij met verve in ‘Micha Wertheim voor de zoveelste keer’. Maar dit alles valt zowaar in het niet bij de werkelijk briljante draai die hij aan de voorstelling geeft. Een kunstgreep die zijn weerga niet kent.

De toon is gezet met een mop waarvan de clou eindeloos op zich laat wachten. En zo is het met alles wat Wertheim zegt: zijn woorden doen voortdurend vermoeden dat er meer achter zit. De grappen variëren van simpel en hard tot subtiel en doordacht. Steeds komt er weer een moment dat de lijntjes van zijn onderwerpen samenkomen. Een uitje naar concentratiekamp Vught en jodenhumor of de aankoop van een duur overhemd; alles met dezelfde nonchalance.

Wertheims psycholoog vindt dat hij niet goed met zijn publiek communiceert. Hij valt teveel in herhaling. En dat wringt. Maar het valt ook niet mee voor de cabaretier: alle gedachten die hij op het podium deelt, heeft hij zelf al eens voor het eerst gehad. Dan drijf je af. Langzaam maar zeker neemt Wertheim zijn publiek in de houdgreep. Hij geeft zijn toeschouwers een ongemakkelijk gevoel en maakt ze onherroepelijk onderdeel van zijn verraderlijke therapie.

Wertheims bewondering voor Bertolt Brecht leidt tot het toepassen van een techniek die tot nu toe slechts voor hoogdravend toneelspel geschikt leek. Op bijna dramatische en evengoed hilarische wijze opent Wertheim de ogen van zijn toeschouwer. Heeft hij wel iets te melden? Niets is wat het lijkt. De details van deze manipulatie van vorm en inhoud zijn het geheim van de voorstelling en moeten dit ook blijven tot een ieder de vervreemding zelf ondervindt.

Verheven boven iedereen beschouwt Wertheim het leven. Steevast met een verongelijkte blik; verrassend nerveus friemelend met zijn handen. Deze man is van een andere wereld. De manier waarop hij zijn publiek bespeelt, is uniek en verbluffend. Het is meer dan alleen de grenzen van het cabaret verleggen. Leek de voorstelling zonder de mysterieuze truc al erg aangenaam, blijken er nog vele even artistieke als luchtige lagen binnen handbereik te liggen.

Lieke van den Brink