Fotograaf:
Roger Cremers

Recensie De Partizanen


Alles moet een verhaal hebben

De Partizanen met de voorstelling
Het leven an sich


Gezien op: 08-03-2019 Schouwburg Amstelveen

Een voorstelling van De Partizanen kenmerkt zich door de vele losse en vaak enigszins absurde sketches, die ogenschijnlijk geen onderling verband houden, maar die intussen allemaal met elkaar zijn vervlochten. Zo ook deze voorstelling van het cabaretduo van Merijn Scholten en Thomas Gast.

De rode draad van het geheel is een soort 'Zomergasten-achtig' interview dat zich afspeelt in 2039 en in feite gaat over de voorstelling van vanavond. Merijn Scholten (als een extreem ongeïnteresseerde en steeds verder onderuitgezakte Zomergastenpresentator, met de lichaamshouding van Theo van Gogh en de stem van een willekeurige verveelde student) interviewt cabaretier Thomas Gast (die voor de gelegenheid een - overigens niet van echt te onderscheiden - Vlaams accent opzet) over een zogenaamde uitslaande brand in het theater tijdens de voorstelling waar het publiek op hetzelfde moment naar zit te kijken. Tussen de sketches door komt langzaam naar voren wie van beiden (Merijn Scholten of Thomas Gast) eigenlijk verantwoordelijk was voor die brand.

Uiteraard is de werkelijke rode draad niet dat interview (al lijmt dat de verschillende sketches wel makkelijker aan elkaar), maar de huidige tijdgeest waarin onderling verband en betrokkenheid tussen de mensheid ver te zoeken lijkt. Alles moet een verhaal hebben om betekenis te hebben, dus bij werkelijk álles wordt een verhaal verzonnen. Zelfs brood is niet gewoon brood, maar een beleving, zodat het bij de bakker lijkt alsof het niet over brood maar over een dure wijn gaat ("Wat is het verhaal van de bakker? Heeft ie passie? Hoe smaakt dit brood? Heeft ie een zuurtje? Hoe combineert ie? Ik wou iets met een hagelslagje gaan doen").

Ook in de overige scènes van de voorstelling wemelt het van de loze termen, zoals 'pittig' en 'lekker'. De Partizanen rekken het allemaal flink op, en melken het op die manier ook gretig uit. Hoogtepunt van het tekortschieten van werkelijk intermenselijk contact - en daarmee tevens hoogtepunt van de voorstelling - is een tamelijk magistraal liedje over miscommunicatie. Ook aan zelfspot ontbreekt het de mannen niet, wanneer zij een eerdere eigen voorstelling terloops 'verwarren' met Wachstumsschmerzen van dat andere veelbelovende cabaretduo, Rundfunk. Zoals Theo Maassen al zei: "Oh nee, dan bedoel ik tóch Hans Teeuwen!" Ook zonder verhaal is het al goed genoeg. Net als het leven an sich...




Marnix Langeveld




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.