Recensie Leids Cabaret Festival
Fotofinish beslist Leids Cabaret Festival

Leids Cabaret Festival met de voorstelling
Finale


Gezien op: 13-02-2016 Leidse Schouwburg, Leiden

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: winnaar van zowel de jury- als de publieksprijs is Martijn Kardol. Over hem schreef de jury van het Festival onder meer: “Kardol is een klassieke, allround cabaretier: iemand die goed weet te timen, stevig op het toneel staat, slim speelt met zijn wat onhandige fysiek en bovendien liedjes in zijn voorstelling verweeft”. Volgens Recensent Patrick van den Hanenberg in de Volkskrant van een dag later, stak Kardol “met kop en schouders uit boven de twee andere finalisten”. Er wordt, terecht, gesproken in superlatieven waar iedere beginnend cabaretier trots op mag zijn. Toegegeven, Martijn Kardol heeft een prima voorstelling neergezet, waarin hij zijn sterke spel goed liet uitkomen naast zijn eveneens bovengemiddelde zangkwaliteiten. Het lied waarin Kardol zichzelf op piano begeleidt, is bovendien van grote klasse. Maar om nou te zeggen dat hij ‘met kop en schouders’ uitstak boven Marco Lopes, doet die laatste tekort.

De jury schreef in haar rapport over Lopes: “Bovendien maakt hij indruk met subtiel spel en een tegelijk charismatische en charmante uitstraling”, en: “een coherente voorstelling, die tegelijkertijd aanvoelt als spontaan”. De voorstelling van Lopes deed in zijn geheel zeker niet onder voor die van Kardol. Die laatste is volgens Van den Hanenberg ‘een indrukwekkende chansonnier’, maar zijn slotlied past weer minder goed in zijn voorstelling. Marco Lopes is dan misschien zangtechnisch minder onderlegd, maar “zijn plaatsing van de grappen was perfect”, aldus de jury. Niet voor niets was het volgens de jury dan ook een fotofinish tussen beide solisten.

Joosen en De Jager, tot slot, was het enige gezelschap tussen alle solisten op het Leids Cabaret Festival. Bovendien had dit gezelschap aanzienlijk meer werk gemaakt van de aankleding van het podium. Het geheel oogt dan ook prikkelend en uitdagend. Hoewel de losse sketches geestig bedacht zijn, laten Joosen en de Jager in de uitvoering kansen liggen. Zo is het idee om een arbeidsvoorwaardengesprek te koppelen aan een rad van fortuin erg origineel. Maar omdat de scène net iets te lang duurt, wordt de clou te lang gerekt. Ook de jury ontgaat dit niet. Zij schrijft in haar rapport hierover: "Wanneer de scènes zo lang worden volgehouden, worden ze op een bepaald moment studentikoos.” En hoewel dat in studentenstad-bij-uitstek Leiden natuurlijk niet misstaat, doet het geen recht aan het niveau van het Festival.

De ene recensie is de andere niet, zoals ook de ene cabaretier de andere niet is. En ten aanzien van alle drie de finalisten merkte de jury bovendien op dat er nogal verschil was in kwaliteit van hun desbetreffende voorstellingen tijdens de voorrondes, halve finale en finale. Die fotofinish zou dus bij een volgende voorstelling nog wel eens anders kunnen uitpakken. En dat biedt niet alleen perspectief voor de cabaretiers zelf, maar ook voor al diegenen die ze nog niet in levenden lijve hebben mogen aanschouwen. Voor hen is er gelukkig de Finalistentour, waarin de drie finalisten vanaf 26 februari t/m 4 juni 2016 langs de Nederlandse theaters zullen touren. En ga daar vooral heen, want niets is zo leuk als te kunnen zeggen: “Oh, die kende ik al vóór dat ‘ie doorbrak”…




Marnix Langeveld




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.