Recensie Jan Beuving


Grensland

Jan Beuving met de voorstelling
Rotatie


Gezien op: 15-11-2018 De Kleine Komedie Amsterdam

Wie dacht dat met name geografen en douanebeambten geïnteresseerd zijn in grenzen, komt na het zien van de tweede avondvullende solovoorstelling van Jan Beuving (36) van een koude kermis thuis. In ‘Rotatie’ vraagt de wiskundige cabaretier zich meermaals af waar grenzen liggen en hoe deze precies in elkaar steken.

Neem de begrenzing van de Randstad. Als Amsterdam in de Randstad ligt en Den Helder niet, dan kan het niet anders of ergens daartussen moet de grens liggen tussen de Randstad en de provincie. Maar als je van Amsterdam naar Den Helder loopt, zo stelt Beuving, kun je niet één grasspriet of baksteen aanwijzen waarvan je zeggen kunt: “dat is de laatste van de Randstad”. Je kunt altijd nog een heel klein beetje opschuiven zonder de Randstad te verlaten. Beuvings conclusie: “De randstad is een open verzameling en de rand van de Randstad hoort bij de provincie.” Een bijzonder leuke en originele verdraaiing van de werkelijkheid.

Toch gaat de voorstelling niet zo zeer over wiskunde, maar veel eerder over Beuving zelf, wat hij benadrukt in verschillende interviews: “Ik ben dan wel universitair opgeleid tot autist, maar dat wil ik met dit programma een beetje loslaten door meer van mezelf te laten zien. Het programma heet ‘Rotatie’, vooral omdat ik een beetje uit die wiskunde wil draaien.” Daarin is hij absoluut geslaagd.

Ten eerste omdat Beuving op een prachtige manier laat zien dat hij ook een opleiding tot liedtekstschrijver heeft afgerond aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. De vele liedjes in zijn voorstelling, die kundig worden begeleid door pianist Tom Dicke, zijn zeer humoristisch, weten meer dan eens het publiek te ontroeren en - hoe kan het ook anders - zitten met wiskundige precisie in elkaar. Daarmee treedt hij eervol in de voetsporen van zijn idool Kees Torn.

Daarnaast laat Beuving ook op explicietere wijze meer van zichzelf zien. Naast een scène waarin hij spreekt over de hazenlip van zijn dochter (en de bijbehorende problematiek), heeft hij het ook over dagdagelijkse situaties. Beuving stond recent met zijn kinderen en alcohol in de supermarkt voor de kassa. Voor hem kreeg een drietal jongens een kratje niet mee omdat niet alle leden van het gezelschap ouder dan 18 jaar waren, terwijl Beuving daarna - met twee jonge kinderen - probleemloos z’n drank kon afrekenen. “Dat is dus een regel van niks”, zegt Beuving, die zelfs tijdens de boodschappen grensgevallen onderzoekt.

Beuvings blik op de wereld is haast onvermijdelijk wiskundig gekleurd. Dat blijkt ook uit zijn kunstvoorkeur. Zo is het werk ‘Prentententoonstelling’ van M.C. Escher, waarin rotatie een belangrijke rol speelt, de rode draad van het programma. Professor Hendrik Lenstra heeft ooit, met behulp van de wiskunde, geprobeerd een verbeterde versie van Eschers werk te construeren. Daarin slaagde hij niet, de remake was niet beter, aldus Beuving: “De kunstenaar wist het beter dan de wetenschap.” Oftewel: de perfectie van imperfectie.

Uit dat deel van het programma komt een grote kracht van Beuving naar voren. Veel cabaretiers proberen in hun voorstelling diepzinnige ideeën te integreren, zonder dat ze deze volledig beheersen, wat vaak leidt tot gerommel. Daar kunnen we Beuving op geen enkele manier van betichten. “Ik houd ervan als dingen kloppen”, zei hij onlangs tegenover de Volkskrant. Daarmee wijst Beuving het onlogische echter niet af. Hij omarmt het zelfs, als hij tenminste snapt waarom iets onlogisch is, zoals kunst.

Ondanks al die fraaie prestaties, is er toch nog wel ruimte voor een kleine kritische eindnoot. Het programma is soms wat aan de brave kant. Maar ja, dat is Beuving nou eenmaal, wat hij bovendien erkent: “Ik ben niet heel rebels van aard, een beetje braaf van aard zelfs.” Gezien goede kunst vaak over de maker zelf gaat, moeten we hem dat punt niet al te zwaar aanrekenen. Met ‘Rotatie’ heeft Beuving de stijgende lijn voortgezet, in het bijzonder omdat hij het publiek heeft laten zien veel meer te zijn dan een geestige wiskundige.



Mark Coelen




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.