Fotograaf:
Thierry Schut

Recensie Pieter Jouke


Interessante botsing van stijlen

Pieter Jouke met de voorstelling
Gloeiende Plaat


Gezien op: 10-02-2019 De Kleine Komedie Amsterdam

De uiterst sympathieke Pieter Jouke staat bij de ingang van de zaal en heet iedereen tot 10 minuten voor de show van harte welkom. Hij maakt een ontspannen indruk en dat zie je gedurende de voorstelling terug op het podium. Zijn vijfde avondvullende programma Gloeiende plaat verwijst naar het spreekwoord waarbij je een kleine bijdrage levert aan iets groters. Pieter Jouke, bekend van de onelinershow Padoem Patsss, probeert dit op zijn manier ook te doen. Hij mist echter de overtuiging om dit interessante thema goed uit te diepen.

Jouke verstaat de kunst om met taal het publiek op het verkeerde been te zetten. Veel van zijn grappen zijn taalgrappen en sommige daarvan zijn zeer vermakelijk. Door deze jolige stijl en absurdistische inslag dreigt het serieuze gedeelte een beetje onder te sneeuwen. Als publiek kijk je naar een cabaretier die best geëngageerd wil overkomen, maar de mensen liever trakteert op geestige hersenspinsels.

Bij zijn opkomst demonstreert Jouke de technieken van Krav Maga, een zelfverdedigingsvorm die zijn oorsprong in Tsjechoslowakije en Israël heeft. Het idee is dat je deze techniek in principe niet gebruikt, omdat iedereen een tweede kans verdient. Het is een mooie brug naar zijn persoonlijke verhaal over zijn hartritmestoornis. Jouke vertelt dat vanwege een ontdekte hartritmestoornis de artsen door middel van een elektroschok zijn hart even hebben stilgezet, zodat de stoornis daarna verdwijnt. Zijn angst voor de volgende dag etaleert Jouke door het liedje Tomorrow uit de musical Annie te zingen en doordat het lukt, kreeg zijn hart als het ware ook een nieuwe kans.

Verder vertelt hij intrigerend over de manier waarop zijn zoon met hersenvliesontsteking is geboren en dat de dokter al had aangegeven dat hij en zijn vrouw afscheid zouden moeten nemen. Het laat de kwetsbare kant van de domineeszoon zien. Het voelt alsof ook zijn eigen zoon een tweede kans heeft gekregen. Dat je fouten mag maken en een tweede kans verdient illustreert Jouke met een relaas over Louis C.K. Deze comedian heeft spijt betuigd over zijn masturbeerhandelingen in het bijzijn van vrouwen, maar wordt desondanks in één adem genoemd met mannen die veel verder over de schreef zijn gegaan. Een nobele daad van Jouke om Louis C.K. te verdedigen, maar door zelf rukgebaren te maken, werkt zijn boodschap eerder averechts.

Deze door Annelies Herfst geregisseerde show heeft diverse uitstapjes. Het bezoek aan de chatroom Omegle, waarbij je kunt chatten zonder te registreren, levert een aantal open doekjes op. Verder vertelt Jouke een anekdote over een zeiltocht in Kroatië waar hij zijn zelfverdedigingskunst voor het eerst in de praktijk heeft gebracht met de beheerder van het parkeerterrein. Het is een langdradig verhaal dat eindigt met een matige grap.

Pieter Jouke heeft ADHD en dat zorgt voor een gezonde portie chaos in zijn hoofd. Waar hij die chaos in eerdere shows tot doel leek te hebben gekozen, zoekt hij nu meer naar een lijn in zijn verhaal. Hij heeft zelfs pianoles gehad om uiteindelijk een kleine muzikale bijdrage te leveren. Maar ook de aanloop naar dit lied staat in het teken van verwarring zaaien en soms wat flauwe grappen. Zijn show levert in ieder geval een mix op van twee stijlen die zich nog moeilijk lijken te verenigen. Pak in ieder geval wel de kans om te gaan kijken.



Leopold




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.