Fotograaf:
Anne van Zantwijk

Recensie Kasper van der Laan


Eeuwige vragensteller met bizarre oplossingen

Kasper van der Laan met de voorstelling
1 Kilo


Gezien op: 28-11-2019 De Kleine Komedie Amsterdam

Afgelopen week verscheen er een artikel in het NRC over Kasper van der Laan. Hij is een jaar lang gevolgd door een journalist op weg naar zijn première. In 12 minuten leestijd recenseert Van der Laan zichzelf eigenlijk al, want iemand met de drang naar bevestiging, kan beter zichzelf alvast beoordelen, vóórdat de recensenten het doen.

In een decor van bont komt de winnaar van de publieksprijs van het Leids Cabaret Festival 2018 het podium op. Destijds was hij de grote favoriet, maar een gebrek aan samenhang in zijn voorstelling zorgde ervoor dat hij naast de juryprijs greep. In zijn debuutprogramma 1 Kilo laat Van der Laan meer van zichzelf zien, maar als bezoeker blijf je je steeds afvragen of iets nou wel of niet echt gemeend is.

Het lid van de Comedytrain is onpeilbaar en voelt zich veilig in de absurdistische wereld die hij voor zichzelf heeft opgetrokken. Ietwat geforceerd krijg je een kijkje in de persoon die Van der Laan eigenlijk is. Als een levend zelfhulpboek pompt hij citaten de zaal in om zijn ontwikkeling naar een persoon die zelf wel bepaalt wat hij wil en doet kracht bij te zetten. Tussen de grappen, die laten zien waarom hij de publieksprijs won, door krijg je een mooi inkijkje in de zachte kant van deze sympathieke twijfelaar.

Van der Laan is een meester in het stellen van vragen bij alledaagse dingen en doordat hij die situaties doortrekt ontstaat de gekte die zorgt voor het komische effect. Een scène over het afvegen bij het poepen is daar een prachtig voorbeeld van. Als het laatste wc-papiertje schoon is dan was bij het vorige je kont al schoon. Durf je het moment te gokken wanneer dat is? Het stapelen van zulke observaties met een goede timing zorgen voor een hoge grapdichtheid. Van der Laan heeft een groot repertoire aan onnozele fantasieën, maar dit weet hij met zijn mimiek en houding goed uit te spelen.

Zijn fascinatie voor de film Grease loopt als een rode draad door de voorstelling. Het is voor hem de ultieme manier hoe liefde zou moeten werken, maar tegelijkertijd roept het inzicht op in zijn eigen tekort op liefdesgebied. Van der Laan is een man die moet leren om voor zichzelf op te komen en moedig te zijn. Die worsteling verpakt hij tussen de regels door. Als publiek ga je van hem houden, omdat hij zo zachtaardig is. Zijn programma schuurt niet en is er puur voor het vermaak. Het is daarom ook een kunst om met alledaagse dingen het publiek te blijven boeien met een stijl die juist de nodige moed vraagt. Zie hier de paradox.

Aan het eind van de show vraagt Van der Laan op een haast kinderlijke toon wat de bezoekers hebben geleerd van zijn voorstelling. Het zijn de vragen die je krijgt na een sessie over diep zelfinzicht, maar het publiek haakt hier gretig op in door ongeveer tien dingen te noemen die eigenlijk volstrekt zinloos zijn. Het bewijst dat Van der Laan het publiek moeiteloos om zijn vingers heeft gewonden. Op de vraag hoe de vriendin van Kasper nu werkelijk heet, krijgt de vragensteller een volstrekt krankzinnig verhaal over een bezoek aan de notenbar te horen. De enige werkelijkheid die er was op deze avond, is de werkelijkheid in het bizarre hoofd van een kwetsbare cabaretier.



Leopold




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.