Recensie Tim Hartog


Blaffende hond mag meer gaan bijten

Tim Hartog met de voorstelling
Schadevrije jaren


Gezien op: 29-01-2020 Theater Bellevue, Amsterdam

Tim Hartog, finalist van het Leids Cabaret Festival 2015, begint zijn voorstelling met het verhaal over zijn vriendin die zes weken is gaan backpacken in Maleisië. Je voelt de uitkomst al een beetje aankomen en het verklaart direct de titel van het programma. Na zeven schadevrije jaren is er een flinke deuk ontstaan. Het is een interessante opening, waarbij de schade uiteindelijk te weinig wordt belicht. De sympathieke Rotterdammer is een door de wol geverfde stand-up comedian die veel ervaring heeft als master of ceremony en de daarmee gepaarde aaibaarheid behoudt hij gedurende de voorstelling vast. Hij pleit voor goede verhalen in plaats van de concurrentie aangaan met wat een ander net heeft gezegd. Een interessante gedachte, maar al zijn losse verhalen missen een zekere samenhang.

Een stand-up comedian bedient zich vaak van korte verhalen en deze waren in deze voorstelling zeker geestig, echter kreeg zijn opening niet het verwachte vervolg en werd de belofte niet of maar gedeeltelijk ingelost. De zijweggetjes waren volop aanwezig en met een innemende vertelstijl weet Hartog het publiek, dat hij vraagt om een stukje naar voren te komen zitten, wel te boeien, maar niet te raken. Hij schiet van anekdote naar anekdote en hij heeft scherpe observaties. Een verhaal over dat hij als blanke man preventief gefouilleerd wordt, omdat de beveiliger hem als buitenlander ziet, zorgt voor een kleine controverse.

Hartog is braaf op het podium en in die gemoedelijke sfeer staat hij ook toe dat twee mensen vooraan hun voeten uitgebreid op het podium leggen. We willen graag naar je luisteren, maar grijp je ons ook nog bij de strot? Hartog grijpt af en toe terug naar zijn rode draad, maar gaandeweg de voorstelling komt er telkens iets tussendoor. Van het plaatsen van een advertentie op Marktplaats tot de aanschaf van een fleshlight bij Bol.com. Alle verhalen zijn gelardeerd met grappen en een aangereden hert die ongedeerd is, was er één voor de fijnproevers.

De balans tussen een doordachte cabaretvoorstelling met diepgang en een uitgebreide comedyset valt nu nog uit naar de comedykant. Verwacht geen geëngageerde voorstelling, maar een luchtige show, waarbij het decor uiteindelijk nog zijn functie weet te krijgen. Hartog zegt in zijn show: ‘Als je niks te melden hebt, zeg dan niks’, maar Hartog heeft zeker wat te melden en verdient meer publiek dan dat er nu op deze voorstelling is afgekomen. Hij vindt dat mensen te koop lopen met de verkeerde dingen, en in de priority lane staan bij Easyjet dus bijvoorbeeld helemaal niet bijzonder is. De ergernis hierover is echter niet voelbaar, maar zorgt wel voor herkenbaarheid bij het publiek.

Schadevrije jaren wordt aangekondigd als een voorstelling waarin Hartog onderzoekt hoe we kunnen voorkómen dat we eindigen als onzekere oververzekerden die zelfs zichzelf niet meer kunnen vertrouwen. Deze scherpe teksten roepen zonder meer hoge verwachtingen op, die niet volledig worden waargemaakt. In de vertrouwde comedywereld heeft Hartog voldoende schadevrije jaren opgebouwd, maar hij hoeft nu ook weer niet door schade en schande wijs te worden nu hij het theater ingaat. Hij houdt zich op het podium prima staande en heeft de regie stevig in handen. Wat meer krassen zullen voor meer afwisseling en diepgang kunnen zorgen en tillen de voorstelling naar een hoger niveau.



Leopold




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.