Fotograaf:
Jaap Reedijk

Recensie Sanne Wallis de Vries

De wereld van Sanne

Sanne Wallis de Vries met de voorstelling Kom
Gezien op: 06-03-2020 De Kleine Komedie Amsterdam

Afhankelijk van je eigen leeftijd ken je Sanne Wallis de Vries als cabaretière, Beatrix-imitatrice bij Kopspijkers, vertolkster van vele typetjes in Koefnoen, actrice van het norse schoolhoofd Dreus in de Mees Kees-films of als winnares van Wie is de Mol, om maar een paar van haar creatieve uitspattingen te noemen. Veelzijdig kan je haar dus gerust noemen.

Ik ken Sanne al sinds haar eerste schreden op het cabaretpodium. De tijd dat ze samen met Thomas van Luyn in het openluchttheater van het Vondelpark ‘Islands in the stream’ van Dolly Parton en Kenny Rogers zong. Toen al een begenadigde mimiek. De tijd dat ze met haar eerste solovoorstelling ‘Sop’ al vrij eenvoudig de lachers op haar hand had. Het is eigenlijk nooit anders geweest.

Gek dus eigenlijk – al zegt ze het zelf – dat Sanne nog nooit een cabaretprijs heeft gewonnen. En na bijna 25 jaar in het vak zou dat zo langzamerhand ook best een oeuvre-prijs mogen zijn. Om dat te onderstrepen leest ze op het podium maar vast de door haarzelf geschreven – niet verrassend behoorlijk lovende – recensie voor. En het mag gezegd worden: die recensie is mogelijk wat aangedikt, maar raakt ook zeker de waarheid.

In het vertolken van typetjes blinkt ze nog steeds uit. Haar Femke Halsema is niet alleen spot on, maar de omlijsting ervan maakt het nog grappiger. Volgens de observatie van Wallis de Vries lijkt Halsema – door het opkrullen van de mondhoeken als gevolg van een mediatraining – op een alpaca. En verdomd: zoals zij Halsema neerzet, zie je er ook meteen een alpaca in! En daar hoort dan – logisch toch? – ook maar meteen het met de hele zaal zingen van een melig liedje met bijbehorend dansje bij.

Ook de strapatsen van haar eigen puberende dochter zet Sanne heel herkenbaar neer. Een ober is een vriendin en een neef is geen familie. Vreemd? Niet in de wereld van Sanne Wallis de Vries. Ook haar repliek tijdens een avond met de ouders van klasgenoten van haar dochter over wat er zoal gebeurt in de Bananenbar, is meesterlijk.

Toch is het niet allemaal raak. De voorstelling komt wat langzaam op gang, omdat het begin behoorlijk van-de-hak-op-de-tak is. En dat bepaalde onderwerpen gedurende de voorstelling meerdere keren terugkomen, betekent nog niet dat het geheel daarmee ook meteen een begin, middenstuk en eind heeft. Ja, er zit een rode draad in, maar die leidt niet perse tot een bevredigende apotheose.

Is dat erg? Welnee! Sanne verstaat de kunst om haar publiek mee te nemen in haar eigen wereld en het daar vrij om te laten lachen. Ook als de toehoorder – zoals ze aan het slot het met de nodige zelfspot benoemt – “niet weet waar hij naar heeft zitten kijken”. Dat gaf een behoorlijke opluchting. Want ik weet inderdaad niet precies waar ik naar heb zitten kijken, maar vermakelijk was het wel. En daar nodigt de titel van de voorstelling dan ook al naar uit. Dus: Kom!

Marnix Langeveld



Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.