Recensie Groninger Studenten Cabaret Festival
Divers talent in eerste halve finale Groninger Studenten Cabaret Festival

Groninger Studenten Cabaret Festival met de voorstelling
1ste halve finale


Gezien op: 13-11-2013 Stadsschouwburg, Groningen

Het Groninger Studenten Cabaret Festival beleeft zijn 27ste editie. Het is het langstlopende studenten cabaretfestival van Nederland. Met de sfeervolle Stadsschouwburg als vaste stek en het enthousiaste studentenpubliek is het ook één van de gezelligste cabaretfestivals. Hier gaat met recht niets boven Groningen. De eerste halve finale mocht dan ook weer rekenen op een bomvolle zaal. Het was een avond met drie totaal andere smaken cabaret.

Het duo Joyo deed de aftrap met hun programma “Kindertijd”. Het duo bestaat uit Daan Hannema en Jan Herfkens. “Kindertijd” speelt zich in het geheel af op het basisschoolplein. Daan en Jan spelen twee basisscholieren en kraken een half uur lang het onbezorgde basisschoolleventje af. En dat doen ze best aardig. Daan is net jarig geweest en geilt nogal op zijn moeder. Hij is de aangever in de verhalen. Jan excelleert voornamelijk op het schoolplein. Hij zit letterlijk in afmakerrol. Waar het verhaal ook op komt, Jan is niet te beroerd om alles professioneel met de grond gelijk te maken. Van de juf, kindersurprises, pokemonkaarten, overblijfmoeders, kinderen die met honkbal het plankje pakken tot jongens op sandalen. In deze stukken scoort het duo de vette lach. Joyo leunt comfortabel op de herkenbaarheid van de onderwerpen, maar het programma heeft verder weinig om het lijf. Het, nu zo actuele, thema pesten wordt wel geraakt, maar er wordt eigenlijk niets mee gedaan en dat is een gemiste kans. Joyo komt niet verder dan op een komische manier laten zien hoe het was op de basisschool.

Daarna is het podium voor Wolter Weulink met het programma “Perfect”. Wolter is afgestudeerd aan het conservatorium in de richting Muziektheater. Wolter speelt geweldig piano en de voorstelling speelt zich dan ook veelvuldig af aan de vleugel. Met een prima zangstem brengt hij een handvol kleinkunstliedjes die hij afwisselt met korte anekdotes. Opening en einde worden gevormd door een prachtig lied,waarin Wolter zichzelf schetst als een man die gevlucht is voor de verwachtingen waaraan hij van huis uit moet voldoen. Hij komt nooit meer thuis, want hij was toch nooit geworden wat hij zou moeten zijn. Wolter schrijft en zingt mooie liedteksten. Het verhaal van de voorstelling draait om het expresso- apparaat dat hij geërfd heeft van zijn demente oma Annie, maar eigenlijk gaat het over Annie zelf. In een lied over zijn demente oma schetst hij een beklemmend beeld van haar leven geregeerd door de klok in het verzorgingshuis met zusters en pillen om haar rustig te houden. Prachtig is ook het liedje “Zeg met wat ik kiezen moet” waarin hij een dialoogje heeft met God. Het expresso-apparaat brengt hem uiteindelijk het lidmaatschap van de nespresso-club en hij haalt op een leuke manier de perfectie van deze snob kop koffie onderuit. Ook het lied waarin deze perfectie afstaalt op hemzelf en hij, al pianospelende, de vleugel aanrandt, is erg grappig. Qua grapdichtheid is het meer kleinkunst dan cabaret, maar qua thema en inhoud is het programma meer dan gelukt!

Kristen van Teijn is de derde halve finalist van deze avond. Kirsten studeert aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. Kirsten is een echt podiumbeest. Ze heeft haar publiek vanaf minuut 1 bij de kladden en laat niet meer los. Ze gooit haar hele vrouwelijke fysiek in de strijd en dat werkt hilarisch op de lachspieren. Het raakt af en toe aan totale gekte en hysterie om dan zo maar weer om te slaan naar klein en kwetsbaar. Kirsten schets in een half uur waar ze vandaan komt. Ze groeide op in Heiloo, waar haar opa rijk is geworden in de spijkerbroekenhandel. Haar opa zag ze echter nooit, want die zat meestal in Parijs voor zaken. Later bleek hij daar niet alleen te zitten, maar 30 jaar lang haar oma te hebben bedrogen met Ans. Toen dat uitkwam waren alle mannen vanaf dat moment onbetrouwbaar voor haar oma, moeder en haar. Binnen dat verhaal zingt ze een aantal vermakelijk liedjes, zoals “ik wil een echte man”, het lied “ik wil een hond” waarin je overigens het woord hond natuurlijk naadloos kan vervangen door “man” en haar slotlied “huilen doe je alleen”. Ook in de liedjes speelt ze haar hele fysiek uit. En passant geeft ze de zaal een goede tip wat te doen als je een wind niet meer kan houden, laat ze de hele schouwburg luidkeels “piemel” roepen en laat ze zich opgeilen door een bespeelde vleugel. Het is hier en daar nogal banaal, maar ze komt er in deze studentenstad uitstekend mee weg. Kirsten is tot nu toe de ontdekking van dit festival.


Tim van der Sluijs




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.