Recensie Wim Daniëls


Daniëls leert Amsterdam een lesje

Wim Daniëls met de voorstelling
Associëren


Gezien op: 09-11-2015 De Kleine Komedie, Amsterdam

Bij Wim Daniëls waande ik mij als pas afgestudeerde weer student. De ambiance van een collegezaal was dan wel vervangen door het knusse Kleine Komedie theater, maar verder werd ik gewoon getutoyeerd door doctor Daniëls de taalwetenschapper. De Neerlandicus neemt het theaterpubliek mee naar de krochten van zijn geleerde bovenkamer.

Wim Daniëls houdt er van om zijn linguïstische kennis voor het karretje te spannen van zijn absurdistische hersenspinsels. Naar eigen zeggen ontmaskert hij woorden graag. Hij begint vaak met een leuk taalkundig weetje en combineert vervolgens zijn vakgebied met persoonlijke ervaringen en onderwerpen waarin hij geïnteresseerd is. Hij weet bijvoorbeeld op taalkundig en historisch gebied zo veel af van de relatie tussen brood en hout, dat hij de zaal een paar minuten lang kan vermaken met het uitpluizen met een woord als stokbrood. Omdat hij er zo op los associeert, eindigen de analogen van de Brabander ergens op het einde van het alfabet. Wat Daniëls allemaal uit zijn woordenschat tevoorschijn weet te toveren, is een kunst op zich.

De flinterdunne verhaallijn van de voorstelling is een bezoek aan de Albert Heijn en alle keuzedilemma’s die daarbij komen kijken. Allerlei triviale feitjes over sinaasappels, abrikozen en hagelslag worden opgelepeld. Dankzij Daniëls weet ik nu ook dat het wc-papiermerk Page voor Papierfabriek Gennep staat en de drankketen Mitra voor Minder Trammelant. Wim Daniëls maakt in principe alleen maar bruggetjes tussen zijn kennis en woordgrappen. Om zelf maar een woordgrap te opperen: hierin gaat hij soms wel een brug te ver. Het optreden van Wim is ronduit leuk, maar soms wordt het toch wel een tikkeltje flauw of oubollig. Wim is ook duidelijk geen podiumbeest, zijn manier van doen komt nogal ingestudeerd over. Sterker nog, het valt te betreuren dat Daniëls een paar anekdotes uit zijn TV-voorkomens heeft gerecycled in zijn theatervoorstelling. Gelukkig compenseert hij hiervoor met een klein stukje improvisatie in de vorm van een namenloterij met het publiek.

Er wordt gedurende de voorstelling leuk afgewisseld tussen actuele thema’s. Aan de hand van een PowerPointpresentatie analyseert Daniëls op zeer hilarische wijze de tweets van Ruud de Wild, KLM en – het bestaat echt – Eerste Hulp bij Zeehonden. Ook het ellenlange reglement van de Belastingdienst omtrent motorrijtuigenbelasting wordt gefileerd door Wim. Daarnaast moeten religie en politieke campagnes het ontgelden door middel van zijn taalkundige twists. Omdat taal het uitgangspunt is van Daniëls, is de show bij gebrek aan een centraal onderwerp een onsamenhangend geheel. Wim Daniëls rondt abrupt af door semi-filosofisch te stellen dat iedereen bezig is met straks. Straks is onnavolgbaar, zo stelt hij in zijn afsluitende woorden. Daarom zou het zonde zijn om je druk te maken over dilemma’s in de Albert Heijn. Daniëls’ voorstelling is eveneens onnavolgbaar: satirisch, subtiel en simpel, maar toch best sterk.




Boy Zelle




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.