Recensie De Blonde Jongens en Tim


Is raar altijd geestig?

De Blonde Jongens en Tim met de voorstelling
DEBJET


Gezien op: 01-12-2017 TivoliVredenburg

Binnen de categorie fysiek cabaret spelen lichamelijke acties de hoofdrol en is het tekstuele gedeelte ondergeschikt. Het relatief jonge genre werd ooit in Nederland geïntroduceerd door Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong. Naast dit Rotterdamse duo, kent ons land vergelijkbare groepen zoals bijvoorbeeld de Ashton Brothers die sinds 2001 optreden. Die groep was een bron van inspiratie voor de betrekkelijk nieuwe formatie “De Blonde Jongens en Tim” (DEBJET). In 2014 won het collectief de publieksprijs van het Groninger Studenten Cabaret Festival. En sinds begin december 2017 gaan zij met hun avondvullende programma het land door.

De naam van het gezelschap doet erg denken aan een van oorsprong Zweedse tekenfilmserie uit de jaren ‘90: “De drie vrienden en Jerry”. In het bijzonder omdat de rol van Jerry erg overeenkomt met die van Tim; zij zijn namelijk beiden de pispaal van de groep. Deze vergelijking oogt misschien wat vergezocht, ware het niet dat “De mirakelse tv-tunes coverband” het voorprogramma van DEBJET besloeg. Op melodische wijze werd het publiek herinnerd aan Ome Willem, Bassie en Adriaan, Dommel, de Thunderbirds, Friends en Alfred J. Kwak. Het voorprogramma eindigde met het bekende lied van de Mini-playbackshow (“met z’n allen zingen wij van harte gefeliciteerd”), waarmee een heuse polonaise werd ingezet. Die meligheid deed erg denken aan “Carnaval meets Ik hou van Holland”, wellicht ook omdat de bar aan de rechterzijde van de zaal tijdens de gehele voorstelling geopend was.

Er was slechts één laag te herkennen in het programma van DEBJET: Tim, die door zijn outfit, spel, en postuur overkomt als een seksueel gefrustreerde kleuter, is de feut van de groep. Verder was de voorstelling consistent in haar incoherentie. Een scène over een virtueel stuiterballetje dat Tim probeert op te eten wordt moeiteloos afgewisseld met de moderne dansen hakken en jumpstyle. Maar, misschien past die dunne verhaallijn wel bij het genre.

Met spel van DEBJET was in wezen niet veel mis. Zo was het bijvoorbeeld goed te zien dat Ruud Smulders, een van de blonde jongens, zich ook bezighoudt met acteerwerk. Met zijn curieuze gelaatsuitdrukkingen wist hij zonder te spreken veel te zeggen, dat is een talent. Alhoewel de heren dus aardig toneelspelen, zou je jezelf kunnen afvragen of dat voldoende is voor een cabaretvoorstelling: bij best wat scènes ontbrak de grap en was het met name een chaotisch tafereel zonder clou.

Niettemin werd de lach op een aantal momenten wel gevonden. De onorthodoxe interacties met het publiek deden het goed. Maar helaas transformeerde die wisselwerking na loop van tijd in een gimmick. Tevens werden de Lama’s gepersifleerd. Een groepslid kreeg als opdracht “Jij bent postbode Peter”, waarna hij instemde en aansluitend de scène opende met “Halloo, ik ben Gerda de huisvrouw”. Voor zo’n 30 seconden is het best geestig om commando’s opzettelijk foutief te begrijpen, maar aan dat principe moet je geen 3 minuten (!!) besteden, dan ben je een grap aan het uitmelken.

In alle eerlijkheid moet het genre fysiek cabaret je liggen. Als je op zoek bent naar maatschappijkritische en filosofische grollen, dan is DEBJET niet voor je weggelegd. Als je opzoek bent naar een rariteitenkabinet dan is het genot al ietsje dichterbij. Toch blijft het ware genot na het bezoeken van deze voorstelling uit. Wellicht zou DEBJET er in het vervolg goed aan doen eerst haar scènes door een zeef te halen, om vervolgens kritisch te bekijken wat er dan precies overblijft.



Mark Coelen




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.