Alles voor de show

De Alex Klaasen Revue

Showponies

Gezien op: 19-03-2018 DeLaMar Theater te Amsterdam


Wat is dat toch een veelzijdig multitalent, die Alex Klaasen. Al meer dan twintig jaar actief als kleinkunstenaar. Eerst samen met Martine Sandifort, als onderdeel van het duo Alex en Martine, met wie hij in 2000 Cameretten won. Later als een van de vaste imitatoren bij het programma satirische televisieprogramma Kopspijkers en als acteur in Gooische Vrouwen. En wie is er niet bij de Musical Toon geweest? Om nog maar te zwijgen van de vele televisie- en filmrollen die hij heeft vertolkt.

Maar zijn grootste talent - en vermoedelijk ook zijn grootste voorliefde - ligt bij zang en dans. Nu kunnen de liefhebbers van dat genre hun hart ophalen bij deze voorstelling, die niet voor niets een ‘revue’ is. Wie bij dat woord een verlichte showtrap verwacht, wordt dan ook niet teleurgesteld. En variété, liedjes, afgewisseld met geestige sketches, het passeert allemaal de ... (precies).

Dat doet Alex Klaasen overigens niet alleen, maar met de hulp van nog acht multitalenten - zeg maar zijn ‘showponies’ - onder wie o.a. Freek Bartels (Beauty and the Beast), Daniel Cornelissen (Feuten), en Jip Smit (De Marathon).

Wat is nu eigenlijk een Showpony? Dat is degene die we denken dat we moeten zijn zodat de ander ons leuk vindt, aldus Klaasen in een al vrij geestige openingsscène ‘als zichzelf’. En hoewel hij aankondigt dat het publiek hem vanaf dat moment niet meer als zichzelf zal zien, zien we hem - en zijn achtkoppige showballet - juist meer dan ooit als wie hij werkelijk is. Als acteur, cabaretier, zanger, danser en drag queen, kortom als kleinkunstenaar pur sang.

Met name de liedjes zijn zoals revue 2.0 betaamt. En dan geen revue à la André van Duin met slapstick en veel in-en-uit-deuren-en-misverstanden, maar meer de Amerikaanse variant in de stijl van Liza Minnelli’s Cabaret. Heel muzikaal, met veel dans, over-the-top choreografie en meerstemmige zang. Denk hoge hoeden, wandelstokken en synchrone danspasjes.

Maar ondanks (of misschien juist dankzij) het feit dat het er allemaal zo lekker dik bovenop ligt, is het vooral erg geestig, soms zelfs (dat woord kan niet ontbreken in een recensie over een revue) hilarisch. En het musicalachtige liedje over plotseling in zingen uitbarsten op het toneel zou vanaf nu verplichte kost moeten zijn voor alle studenten aan de Kleinkunstacademie; het voert alle theorie over zang in één simpel klinkend maar buitengewoon knap geschreven lied ten tonele.

Het is sowieso vrij knap hoe deze voorstelling in elkaar zit. Het is ogenschijnlijk allemaal buitenkant, allemaal show(ponies). maar wie goed kijkt, ziet in die vet aangezette scènetjes en liedjes een mooie dubbele laag. Zo is het vrolijke lied over porno (“net het echte leven”) een prachtige aanklacht over de oppervlakkigheid en gebrek aan echte liefde, eigenlijk net als het lied over Grinder en het hippe lied van de moderne misdienaren. De homo-erotische seksreferenties zijn dan ook schering en inslag.

De omkering maakt de boodschap extra pregnant, waardoor de bevrijdende lach van de tekst stiekem ook aanzet tot denken, alsof het een soort maatschappijkritisch cabaret is. Maar of dat het werkelijk is, blijft een beetje de vraag. Alex Klaasen laat zich zien door zich niet te laten zien. Of zoals hij het zelf zegt: “Jij trekt kleren uit om je bloot te geven, en ik trek ze juist aan.” Want hij blijft natuurlijk bovenal een showpony...




Marnix Langeveld




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.