Supertalent op tweede voorronde Leids Cabaret Festival

Leids Cabaret Festival

Leids Cabaret Festival tweede voorronde

Gezien op: 11-02-2014 Leidse Schouwburg


Ook de tweede voorronde van het 36ste Leids Cabaret Festival leverde een aardige avond op voor het publiek. Al was de kwaliteit van de optredens wel van zeer wisselend niveau. Vooral ook door één opmerkelijk hoge uitschieter naar boven. Aan de jury de ondankbare taak om drie afvallers bekend te maken. Dit leverde, haast traditie in Leiden, weer eens wat ouderwets gemor op uit de zaal.

De tweede avond werd geopend door het enige duo in dit festival: Peeters Weem en Duipmans. Een vooral muzikaal sterk duo. Zolang ze liedjes zingen is er niet veel aan de hand. Met prima harmoniërende stemmen zingen ze een aantal liedjes met goedlopende teksten. De liedjes zijn wel wat aan de lange kant en voelen wat ouderwets aan in stijl. Ze hebben zelfs een heuse protestsong “Gaat uw gang topmanager maak ons economisch maar kapot”. Geheel gebracht in een bijtende stijl waarmee je in de jaren ’60 zeker de handen op elkaar had gekregen. De dialoogjes en tussendoorteksten vormen echter een schril contrast met de liedjes. Hier valt het duo onherroepelijk door de mand. De dialoogjes zijn slap en ongeloofwaardig geacteerd. De conferencestukjes, bijvoorbeeld over een dagje in Slagharen, komen totaal niet uit de verf. Zoveel kwaliteitsverschil verdraagt een voorstelling helaas niet.

Anke Laterveer is de tweede vrouw in de selectie van dit festival. Anke heeft een toegankelijke theaterpersoonlijkheid. Ze babbelt zich een halfuurlang luchtig door de voorstelling. Ze bedient zich daarbij van een beetje Brigitte Kaandorp-achtige stijl met veel terzijde gemaakte grappen. Tijdens het vertellen vult ze, zittend achter een lange tafel, traktatiezakjes met snoep voor haar kind om uit te delen op school. Leuk detail is het speeltje dat ze toevoegt aan de snoepzakjes. De vrolijkheid en luchtigheid in haar presentatie staan haaks op de inhoud van het programma. Het is het relaas van een vrouw die van jongs af aan niet weer hoe dingen moeten. Een vrouw die niets durft, over zelfmoordpogingen, misbruik, gek worden en haar forse postuur. Dat klinkt heel zwaar, maar Anke brengt het zo luchtig dat het juist komisch wordt. En dat is knap. De grapdichtheid van de voorstelling is niet superhoog, maar de grappen die ze maakt zijn leuk en doeltreffend. Anke is een verfrissende aanwinst op dit festival.

Na de pauze is het de beurt aan Tim Fransen. De verwachtingen zijn hoog. Tim stond het afgelopen half jaar in het theater als voorprogramma voor de Oudejaarsconference van Theo Maassen en die verwachtingen lost hij meer dan in. Wat een megatalent is dit! Hij bouwt zijn intelligent geconstrueerde voorstelling in alle rust op en neemt de tijd om zijn thema neer te zetten: het failliet van de moderne tijd. Het klinkt pretentieus en menig cabaretier zou zich hier makkelijk aan vertillen, maar Tim niet. Het gaat over het gebrek aan idealen om nog voor te vechten, iets groters en hogers dat verder reikt dan onszelf. Geniaal is hoe hij het begrip vrijheid inkleurt en fileert. Tussendoor komen tal van subonderwerpen voorbij waarmee er ook meer dan genoeg onzin en banaliteit in de voorstelling komt. Bijvoorbeeld zijn verhaal over de bestekla of Push Up Bra en de corrigerende slip en zijn onnavolgbare verhaal over de speech voor de strijd van William Wallace in de film Braveheart. Het is een prachtige, maar ook noodzakelijke verpakking om zijn inhoudelijke punt te kunnen maken. Alle grappen die Tim maakt zijn raak. Hij weet ze ook zo te timen en te stapelen dat hij er 200% lach uithaalt. Tim is een aanwinst voor het cabaret en wat een feest voor een festival om er zo’n talent bij te hebben.

Ook de tweede avond mag worden afgesloten door onze zuiderburen. De Vlaming Wouter Vanhoutte heeft het vanaf de eerste minuut moeilijk op het podium. Zijn opening is traag en hij gaat daar ver voorbij de spanningsboog. Er volgt daarna een redelijk ongrijpbaar en eerlijk gezegd ook onbegrijpelijk half uur. De gedachtesprongen die Wouter op zijn publiek loslaat, zijn moeilijk te volgen. Hij raakt dan ook al snel het contact met de zaal een beetje kwijt. Hier en daar komt wel een grap voorbij in de voorstelling, maar de lach in de zaal wil maar niet van de grond komen. Zijn absurdistische hersenspinsels zijn lastig na te vertellen. Hij heeft het over harde en zachte dingen in je gat en het verschil er tussen. Het een gaat er makkelijk in het ander juist makkelijk uit. Het gaat over kleinburgerlijke huiselijkheid, het overrijden van je kind of dat van een wildvreemde, het doen alsof om er bij te horen, waarom mannen op vrouwen vallen en niet op schapen, het vader worden en zijn kind. Eindelijk iemand die hem begrijpt. Wouter is een aparte en heeft theatraal wel wat in zijn mars, toch kon zijn voorstelling mij niet erg boeien.

Na twee voorrondes is het Leids Cabaret Festival donderdag toe aan zijn halve finale. De jury koos Bart Melief, Maud Vanhauwaert, Anke Laterveer, Tim Fransen en Wouter Vanhoutte als halve finalisten. Daarmee kiest de jury niet voor de avond met de hoogste amusementswaarde . Er was dan ook wat gemor in de zaal rond het afvallen Riza Tisserand. Maar ja, amusementswaarde is terecht niet de enige factor waarnaar cabaretjury’s kijken.

Halve finale Leids Cabaret Festival te zien donderdag 13 februari, 20.15 uur Leidse Schouwburg.
Finale Leids Cabaret Festival te zien zaterdag 15 februari, 20.15 uur Leidse Schouwburg.
Finalistentournee vanaf 1 maart door het hele land.




Tim van der Sluijs




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.