Tim Fransen gedroomde winnaar Leids Cabaret Festival

Leids Cabaret Festival

Finale

Gezien op: 15-02-2014 Leidse Schouwburg


Dat al van tevoren min of meer vaststond dat Tim Fransen het Leids Cabaret Festival 2014 op zijn sloffen ging winnen mocht de pret niet drukken. Ook zonder de spanning van het wedstrijdelement was de finaleavond onderhoudend en veelzijdig. Bart Melief had volgens de jury niet zijn beste avond en maakt dan ook geen memorabele indruk met zijn bij vlagen aardige overpeinzingen. Maud Vanhauwaert weet te verrassen met een poëtische voorstelling vol zelfspot en kwinkslagen. En Tim Fransen doet waarvoor hij gekomen is: met een maatschappelijk bevlogen en toch licht programma sleept hij de winst moeiteloos en volkomen terecht binnen. Híj wint misschien het festival, het Nederlandse cabaret wint hiermee een enorm talent.

Bart Melief mag de avond openen en dat gaat hem niet soepel af. Hij lijkt geen flow te kunnen vinden, waardoor het optreden wat schokkerig verloopt. Zijn grappen komen vaak niet lekker uit de verf en een echte connectie met het publiek blijft uit. Terwijl zijn materiaal best interessant is. Hij probeert duidelijk te maken dat mensen per definitie onschuldig zijn; we hebben geen controle over onze gedachten. Ook vertelt hij over de ontdekking van wc-papier en sleept daar zelfs een metafoor uit voor de vluchtigheid van het leven waar hij het eerder over had. Maar echt samenhangend of overtuigend wordt het niet. Melief is enthousiast, maar slaat ook wat door in zijn zelfverzekerdheid. Hierdoor komt zijn spel soms wat gemaakt over en wordt zijn verhaal nergens persoonlijk.

De Vlaamse Maud Vanhauwaert stelt zichzelf voor als infiltrant van de poëzie. Ze weet het publiek van zich te vervreemden door de indruk te wekken het hele optreden een gedicht voor te gaan dragen. Ze bouwt een prettige spanning op en durft deze vast te houden, om vervolgens het publiek toch nog voor zich te winnen. Ze neemt zichzelf en gedichten op de hak, maar breekt tegelijkertijd op speelse wijze een lans voor de poëzie. Enerzijds door mooie en grappige gedichten voor te lezen, anderzijds door de poëtische manier waarop ze haar verhaaltjes vertelt. Ze vertelt dat ze een gedicht zou willen schrijven dat álles samenvat en zou willen vliegen om te kunnen neerstorten. Hoewel het optreden prikkelend is, is Vanhauwaert als podiumpersoonlijkheid wat onopvallend.

Tim Fransen staat met een intrigerende rust en ingetogenheid op het toneel. Op indrukwekkende wijze weet hij forse maatschappelijke vraagstukken te verzachten met persoonlijke beslommeringen. Hij windt zich op over het doorgeslagen individualisme, het gebrek aan idealen en de beperkingen van het begrip vrijheid. Maar ook illustreert hij zijn persoonlijke principes door te vertellen waarom hij geen bestekla heeft of hoe hij zorgt dat hij in een restaurant aan een glas kraanwater komt. Hij weet hoe en wanneer hij zijn punt moet maken en doet dat bijvoorbeeld treffend door de Civil Rights Movement te vergelijken met de Gay Pride. Hij bouwt zijn grappen nauwkeurig op, geeft zijn publiek nooit teveel en zelden te weinig en slaat zo keer op keer precies op het goede moment toe.

Dit festival werd niet gewonnen door de beste deelnemer; de winst werd oprecht verdiend door een groot talent. Hoewel het geen verrassing was dat Tim Fransen er met beide prijzen vandoor ging, is het evengoed een feest om zo’n belofte het ticket naar zijn doorbraak te zien ontvangen. Want het moet wel heel raar lopen wil deze cabaretier niet door het grote publiek omarmd worden. Een fantastische prestatie van een gedroomde winnaar. Tja, zuur voor de andere twee finalisten, die ondanks hun inspanningen gewoonweg verbleken naast dit kanon.




Lieke van den Brink




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.