Van Muiswinkel mist kleur in ‘Schettino!’

Erik van Muiswinkel

Schettino!

Gezien op: 09-11-2013 Schouwburg Velsen, IJmuiden

In ‘Schettino!’ neemt Erik van Muiswinkel leiders in alle vormen en maten onder de loep. Hoewel inmiddels al niet meer actueel, heeft hij met Schettino, kapitein van de Costa Concordia, een aardig uitgangspunt te pakken. Leiders brokkelen massaal af en iedereen is bang ooit zelf een Schettino aan het roer te treffen. Aardige gedachten en een mooie rode draad, maar Van Muiswinkel is overwegend zo mild dat het maar niet echt spannend wil worden en ook zíjn autoriteit een tikje krijgt.

Toch bevat ‘Schettino!’ genoeg onderhoudend materiaal. Zo acht Van Muiswinkel het niet onwaarschijnlijk dat hij ooit koning wordt. Hij licht enkele voorgenomen beleidswijzigingen toe, met gevolgen voor onder anderen Nick & Simon en, uiteraard, Zwarte Piet. Ook het liefdevolle verhaal over het opmerkelijke leiderschap van meester Middelkoop mag er zijn. Het is dan juist jammer dat de terloopse opmerking dat beschaving het uiteindelijk wint van lawaai niet meer aandacht krijgt.

Van Muiswinkel weet alles wat hij vertelt met overtuiging te brengen. Als hij aan een verhaal begint, hang je aan zijn lippen. Steeds weer herbergen zijn woorden de belofte van een meeslepend relaas waar je nog lang hoofdschuddend van bij moet komen. Dit effect blijft echter meestal uit, wat maakt dat de voorstelling voortkabbelt; een verhaal is al geëindigd voordat de spanning op zijn top is. Zelfs van het voorlezen van een Bijbelverhaal weet hij nog cabaret te maken, maar hij komt nergens echt op stoom.

De band geeft Van Muiswinkel wat houvast. Enkele liedjes, die vaak niet meer dan gesproken teksten op muziek zijn, brengen wat levendigheid en de interactie met de muzikanten doet gemoedelijk aan. Hoewel het degraderen van één van hen tot sukkel dan weer een flauwe truc is. En zo blijft Van Muiswinkel ook qua grappen wat op de vlakte. Af en toe is daar even een lekkere, venijnige sneer, waarbij ook prinses Amalia het moet ontgelden, maar vaker blijft hij op veiliger grondgebied.

Hoewel er op zich niet veel mis is met de voorstelling, mist ‘Schettino!’ de nodige kleur. Er zijn geen legendarische verhalen of grappen, geen geniale typetjes en geen breinbrekers; alles is niet meer of minder dan gewoon prima. Van Muiswinkel is solide, maar echte hoogtepunten, of dieptepunten overigens, blijven uit. Vaak is de aanloop er wel, maar mist hij net de afslag. Daarbij lijkt het of Kapitein Van Muiswinkel het gas enigszins inhoudt, alsof hij zelf niet volledig gelooft in een behouden vaart.