Pleidooi voor de Dadbod

Erik van Muiswinkel

De Olieworstelaar

Gezien op: 11-12-2015 De Kleine Komedie, Amsterdam

‘Zijn jullie bang?’ vraagt Erik; hij refereert met zijn vraag naar de aanslagen in Parijs. Een onderwerp dat bij aanvang van zijn show kort aandacht krijgt en dat wordt gewaardeerd. Met een grappige ondertoon, die gepast is bij de gebeurtenis, brengt hij de aanslagen onder de aandacht, waarna hij soepel het thema van zijn show oppakt.

Erik’s vader vervult een rode draad in zijn voorstelling. Zijn acterende vader, die het op late leeftijd presteerde om professioneel acteur te worden. Zijn vader, die goed kon acteren, maar met zijn acteerkunsten zijn ziekte niet kon vermommen. Een ziekte die een einde aan zijn leven zouden maken. Het vormt een mooie aanleiding voor vele onderwerpen in zijn show en een prachtig eerbetoon aan zijn vader. Tussen de verhalen over zijn vader door houdt Erik de actualiteit vast. Zo weet hij als Huispiet van het Sinterklaasjournaal een zeer komisch pleidooi te houden voor het oudhollandse feest. Hij zal de internationale gemeenschap wel eens vertellen hoe dit feest nou echt in elkaar zit. Want dit feest hoort bij Nederland, toch? Of niet? Een pleidooi, in gebrekkig Engels en Duits, waarbij elke bezoeker de kriebel in zijn buik laat ontsnappen tot een lachbui, want, er mee eens of niet, het verhaal is hilarisch. De show is los.

De voorstelling van Erik staat bol van heerlijke zelfspot. Wanneer hij vol enthousiasme vertelt over de ‘Dadbod’ is hij vol in zijn element. De Dadbod is een man met een lichaam als hij en laat dat lichaam nou net steeds meer in trek zijn bij het vrouwelijk schoon. Tegen het eind van zijn show kan het vrouwelijke schoon in de zaal haar lol niet op, want dan tovert hij dat lichaam te voorschijn in zijn olieworstelaar broek en mag het publiek zelf oordelen. Ondertussen geeft de schaars geklede Erik een omschrijving van de te verwachten klimaatproblemen. Het klimaat dat volgens hem vergelijkbaar is met een vrouw in de overgang, maar op een dag waarschijnlijk wel voor grote problemen zal zorgen voor onze lage landen. Want we zijn het misschien niet eens met alle vluchtelingen die nu ons land in komen, maar wat als wij zelf die vluchtelingen zijn? Een ontzettend grappige illustratie over hoe dat er uit zou kunnen zien volgt. De zaal geniet.

Naast zijn vader speelt ook sport een belangrijke rol in de voorstelling. Het onderwerp komt in verschillende vormen veelvuldig aanbod, met zijn favoriet Dafne Schippers in de hoofdrol. Want na al die verwijten over mogelijke doping zal hij deze heldin eens even in het zonnetje zetten. Het is zeker niet vervelend wanneer sport niet tot je hobby’s behoort, maar is dat wel het geval, dan biedt deze voorstelling zeker een bonus. Kortom, een prachtige voorstelling, waarin Erik van Muiswinkel laat zien wat hij waard is, waarin hij weer geweldige typetjes neerzet, ijzersterke humor laat zien en de zaal tot tranen toe laat lachen.

Bregje Verschaeren Petersen