Thriller Sjaak Bral is even wennen

Sjaak Bral

De moord op Blonde Dolly

Gezien op: 27-02-2016 Diligentia, Den Haag

‘Dit gaat een compleet andere voorstelling worden dan normaal, dus werk even met me mee’, oppert Sjaak Bral al aan het begin van zijn optreden. We gaan terug naar de Rivierenbuurt. Het is 1959 wanneer Sebilla Niemans wordt gewurgd en dood wordt aangetroffen in haar woning aan de Nieuwe Haven. Ze noemde zichzelf Blonde Dolly, al ruim een halve eeuw blijft de moord op de Haagse prostituee een onopgelost raadsel. Onopgeloste moorden slapen niet, ook Bral niet, wiens gezicht verdacht veel lijkt op de hoofdverdachte uit de mysterieuze zaak. In de première “De moord op Blonde Dolly” duikt Bral het archief in, daar komt hij tot een best wel schokkende ontdekking die hem dichter bij de zaak brengt dan ooit en stuit daarbij op familie- en kinderfoto’s van de prostituee, op getuigengeschriften en politieverhoringen. Stapje voor stapje neemt Bral het publiek mee terug naar de woelige periode van de jaren vijftig waarin heel Den Haag op zijn kop stond. De politie staakte het zoeken naar de dader in 1978 toen het misdrijf verjaarde – of stopte de hoofdcommissaris de zaak eigenhandig in de doofpot? –, maar Bral liet het mysterie niet los. ‘Hoe moeilijk moet het zijn, een moord oplossen?’

Bral vertelt over zijn moeder, die net als Blonde Dolly al heel vroeg in een weeshuis belandde. ‘Ze vertelde me dat ze Blonde Dolly had ontmoet.’ Een naakte achterhaling, maar een ontdekking die Bral niet langer voor zich kon houden. ‘Ze raapte me van de grond op, nadat ik als klein meisje van mijn fiets viel.’ Bral werd blootgelegd aan zijn eigen geschiedenis en ontdekte al snel dat zijn moeder en Blonde Dolly veel gemeen hadden. Beiden hadden een verscheurde jeugd door de oorlog, een bloedhekel aan hun stiefmoeder en hadden nooit echt een moeder gekend. Blonde Dolly leefde tussen twee werelden. In de ene wereld droeg ze in een mantelpakje gedichten voor aan de oude van dagen en ambieerde ze een carrière als model, in de andere was ze een gewild prostituee waarin zelfs Haagse politici gebruik maakten van haar diensten en maakte ze mannen wild in het Haagse bos – die ze net zo makkelijk weer aan de kant zette. ‘Het zijn beide mensen die moeten vechten voor zichzelf’, zoals Bral zegt.

Tijdens zijn optreden is Bral niet bang om kwetsbaar te zijn, zichzelf mee te slepen in het geheimzinnige wereldje tussen de verdachten en de dood. Door middel van foto’s, imitaties en sketches weet hij het publiek mee te trekken in het verhaal, dat voor altijd gegrift staat in zijn geheugen. Hij neemt er de tijd voor, maar verslapt niet. Toch blijft de humor een beetje uit. Hij brengt een ontknoping waar Hagenezen al lang op wachtten. Een verbeelding van hoe het echt kan zijn gegaan. Is het fictie of is het feit? Het is een echte voorstelling voor de thuisstad, voor de mensen die weten wie Blonde Dolly is en hierdoor wellicht een optreden voor de oudere generatie. Zijn speurtocht hield niet op en eindigde ook zeker niet op het podium. Het gonsde in Den Haag en het gonsde in Bral. Hij waande zich tijdens het onderzoek in de jaren vijftig en voelde zich als kind aan huis tussen de verstofte papieren in het archief. Het is niet wat we gewend zijn van Bral, het vergt een andere manier van kijken. Maar vooral luisteren en gewoon afwachten wat er op je afkomt. Een thriller in het theater, werk maar gewoon even mee.

Anne Kleijne