Van Hellofresh naar psychologisch begeleide aardbeien

Lenette van Dongen

Tegenwind

Gezien op: 23-04-2016 Rabotheater, Hengelo

Lenette van Dongen heeft de stadse chaos ingeruild voor het rustige dorpsleven. Waar vroeger nog alles door anderen werd bezorgd, gepoetst en gedaan; nu kookt ze haar eigen eten, zeemt haar eigen ramen, onderhoud haar eigen tuin en dat alles met grenzeloos gelukkig gevoel. Lenette heeft niet alleen haar huis geruild; ze is ook gescheiden en deelt haar geluk inmiddels met een nieuwe, stoere man. Op 57-jarige leeftijd is het Lenette eindelijk gelukt: worden wie je bent in plaats van proberen te worden wie je wil zijn.

Wil iemand nog iets delen met de zaal? Hengelo is enthousiast en al snel komen er allerlei verhalen. ‘Ik ben aangenomen bij van der Valk!’ ‘Wij zijn opa en oma geworden!’ Enthousiast applaudisserend komt de theatervoorstelling tot leven. Met als kroonjuweel het verhaal van een boer die verteld dat hij die dag zijn koeien naar buiten heeft gedaan. Een mooie brug naar haar eigen stap naar buiten, haar verhuizing van Amsterdam naar een klein dorp aan zee.

In Amsterdam werden de mensen steeds bozer. Met een reeks aan voorbeelden zet de cabaretière de toon, de eerste lachsalvo’s zijn al snel een feit. De zaal hangt aan haar lippen, geniet van haar verhalen. Lenette is vrolijk, optimistisch en energiek. Een relaas van herkenbaarheden komt voorbij en daarbij schuwt Lenette de meest gênante onderwerpen niet. Haast onophoudelijk wordt er in de zaal gelachen. Tranen biggelen over wangen en regelmatig heeft er iemand de slappe lach. Lenette drijft de spot met zichzelf, de zaal en ieder ander waarover ze haar frustratie kwijt moet. Maar naast alle gekheid is er ook tijd voor bezinning, stilstaan en serieus terug blikken. De weg naar dit ongekende geluk is niet vanzelf gegaan, daar heeft ze hard aan gewerkt, met trots. Knikkend en bevestigend wordt haar verhaal aangehoord; het is hoog tijd dat we voor onszelf mogen kiezen!

De grote zaal in Hengelo is tot de nok gevuld met mensen uit alle leeftijdsgroepen. De vijftigplusser vormt de ruime meerderheid in de zaal, de groep die aanspreekt in haar voorstelling. Ondanks dat biedt Lenette met deze voorstelling fantastisch vermaak voor iedere volwassene. Na een lange voorstelling die voorbij is gevlogen verlaat een nog nagenietend publiek het theater.

Bregje Verschaeren Petersen