Daniël Arends gooit de luiken open

Daniël Arends

Carte Blanche

Gezien op: 21-04-2016 Schouwburg Musis, Arnhem


‘Rustig, we zijn nog niet begonnen. Ik zocht alleen even iets.’ Daniël Arends wandelt rustig tussen de letters van zijn eigen naam door terwijl hij een praatje houdt over verwachtingen van het publiek en over zenuwachtig zijn. In de wandelgangen en daarbuiten is hij hét aanstormende talent, de grote belofte en volgens Theo Maassen de spannendste cabaretier op dit moment. Voordat de voorstelling begonnen is, weet iedere toeschouwer al dat deze woorden niet gelogen zijn en dat dit een knaller van een voorstelling gaat worden. ‘Nou sit down white ass, en jij met je kakvriend.’ ‘Carte Blanche’ gaat beginnen. En niet zo’n klein beetje ook.

Een imago uit onzekerheid
‘Wie je bent is een verschil met hoe je doet.’ Arends legt uit dat tussen imago en identiteit een enorm groot gat schuilt, dat emoties, gevoel en kwetsbaarheid mijlenver kunnen afliggen van hoe iemand de wereld binnentreedt. Is jezelf zijn niet ondertussen een vaardigheid? Beroepen staan meestal haaks op wie iemand is. ‘In het echt ben ik ernstig en serieus. Op het podium een dik, klein en bruin clowntje.’ We besluiten wie we zijn en wie we willen dat de wereld ziet. Plan B. Wie zijn werkelijke identiteit blootlegt, zal hoe dan ook gekwetst worden. Want meten we onszelf niet allemaal uit onzekerheid een imago aan, omdat we willen dat dat is wat mensen van ons zien? Arends’ programma is goed in balans. Hij switcht met gemak tussen feit en fictie, tussen ernst en grap, zonder daarbij zijn alertheid te verliezen.

Zo vertelt Arends op een zeer geestige manier over zijn negerbuurman. ‘Hij doet echt supernegerig, negerketting, een soort van hiphopbroek. Als hij blank zou zijn, denk ik echt: jarig mongooltje, waarom heb je al je cadeaus aangetrokken?’ Hij vertelt over backpackers in Azië met dreadlocks, mannen met een motorrijbewijs of vrouwen die heel veel mannen als vrienden hebben. ‘Dan moet ik echt een beetje janken. Of mannen met zo’n tasje aan de zijkant. Gewoon doodslaan en wegrollen met een koprol.’ Maar ook over small talk en normen en waarden. Over nep zijn. Slechts kinderen zijn door het behoud van fantasie nog in staat om zichzelf en anderen te nemen zoals ze zijn.

Hunkering naar groei
Stel nou dat wie je bent altijd aan de buitenkant zou zitten. ‘Dan prikken we altijd door elkaars bullshit heen.’ Arends zit in een tweespel van kwetsbaarheid en afkeuring. Een zelfonderzoek, waarin hij een bijzondere ontwikkeling doormaakt. Kwetsbaarheid en twijfel omdat het adoptieverhaal nu wel erg is uitgemolken – alles wat hij wilde vertellen is al verteld. Muzikanten maken immers ook maar twee goede albums om vervolgens stoer te doen over hun faam en geld. Arends is niet vies van een beetje zelfspot en heeft tijdens zijn voorstelling een feilloze timing. ‘Net nu ik eng veel geld verdien en respect heb verdiend, ben ik uitverteld.’ Afkeuring omdat niemand is wie hij lijkt te zijn. Arends loopt vast, kijkt zo af en toe op zijn horloge en gooit het hele theater open om te zien wat er achter de naakte waarheid – plan A – schuilt. De koek is op. ‘Ik word geloof ik maar Hoogleraar Lamlendicus’, grapt Arends terwijl hij languit op de grond ligt.

Groei is worden wie je bent en jezelf te ontdoen van alle onzin. Waarom is alles nep of echt? We kunnen kiezen voor de middenweg. Waarin je niet meer nadenkt over de opties. Waarin we vloeibaar in elkaar overstromen en niet meer weten waar de één begint en de ander ophoudt. Arends is gegroeid in vrouwen begrijpen, heeft geleerd dat plan A in het begin nepper zal voelen dan ooit en een positief oordeel net zo ontzuiverend kan zijn als het negatieve. Hij was opzoek naar iets, iets wat ontastbaar is, iets wat verwarring schept maar evenveel verwondering. Daniël Arends is nog steeds in topvorm en even grappig als altijd. In deze deconstructie mag hij dan wel even de weg kwijt zijn, op het podium is hij dat zeker niet. Hij maakt de verwachtingen meer dan waar. Arends is vlijmscherp, heeft steengoede grappen en is een karakter op zich. Deze man is dé grote belofte en daar is geen woord over gelogen.




Anne Kleijne




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.