Fotograaf: Edwin Goed

Welkom op camping Den blanken!

André Manuel

De Onzen

Gezien op: 02-11-2016 Schouwburg Odeon Zwolle

André Manuel is niet racistisch vindt hij zelf. Hij heeft een mening. En een grote drang om die mening publiekelijk te delen. André heeft maar aan één enkeling echt een hekel, en dat is de hulk. De hulk is groen en dat trekt hij echt niet. De hulk kan hij niet tolereren. Maar dat is niet erg, want de hulk is in z’n eentje en dus geen ras. Toch?

Op de hulk na kan André met iedereen praten en maakt de kleur van het uiterlijk eigenlijk niet zoveel uit. Een mooie boodschap die na het grove woordelijk geweld dat uit André’s mond komt niet heel geloofwaardig over komt. De Islam, het Christendom, negers en alles wat anders is krijgt er van langs in de voorstelling ‘De Onzen’. André start scherp, bot en met een flink oordeel. Het publiek moet er even inkomen. Maar daar speelt André gemakkelijk op in: ‘Hebben jullie allemaal in de koffieshop gezeten ofzo?’

Andre is fel in de voorstelling, maakt zich boos en gooit schaamteloos grove, sarcastische grappen de zaal in. Hij zoekt het randje en gaat daar soms zelfs echt overheen. Het publiek lacht voorzichtig, lacht twijfelend, lacht soms heel hard en is soms stil. Kan dit eigenlijk wel? André weet dat hij zijn publiek moet warm draaien. Wanneer het publiek zich afvraagt waar het naar toe gaat en of ze wel echt mogen lachen zet hij ze in snel tempo weer op een zijspoor. André is snel, actief en scherp. André kent zijn kracht en weet daar goed gebruik van te maken. Door af en toe de spot met zichzelf te drijven durft het publiek meer te ontspannen en kan er steeds harder gelachen worden. Echter niet bij iedereen, een enkeling kijkt verbijsterd naar de man op het podium.

‘De Onzen’ is een voorstelling op het randje. Hou je daarvan, dan kan je lachen, gegarandeerd. Want buiten het feit dat hij soms over dat randje gaat wordt het ook lachen, met dikke bolle tranen.

Bregje Verschaeren