De oude meester en de Oude Dame

Herman van Veen

Herman van Veen Tournee 17/18/19

Gezien op: 08-11-2017 Koninklijk Theater Carré Amsterdam

Artiesten hebben in de regel een toepasselijke titel voor hun voorstelling. Alleen pas beginnende of zeer geroutineerde kunstenaars volstaan met slechts hun naam, al dan niet in combinatie met de naam van het theater waar ze hun kunsten vertonen. De titel “Herman van Veen in Carré”is beide: de 72-jarige routinier kan inmiddels volstaan met zijn naam en die van het theater, maar die titel is ook nog eens zeer toepasselijk.

Zo liet Van Veen zich eens ontvallen dat hij van alle zalen waar hij in de wereld speelde (en dat zijn er nogal wat) Carré nog steeds het fijnst vindt. En die liefde is kennelijk wederzijds, want van alle artiesten die ooit in Carré mochten spelen (en dat zijn er nogal wat) stond Herman van Veen er al meer dan 500 avonden op het podium. Momenteel staat hij er maar liefst 6 weken aaneen voor een totaal van 31 voorstellingen.

Wat doe je als je al zó vaak Carré hebt mogen bespelen? Dan blik je terug. Terug op een carrière die nu al meer dan 50 jaar (!) overspant. Maar dan op z’n Herman van Veens, dus: lichtvoetig, met veel humor en nergens pathetisch. En dat terugblikken doet Herman niet zozeer door het herhalen van eigen materiaal (al passeren klassiekers als ‘Anne’ en ‘Liefde van Later’ wel de revue), maar door het ophalen van herinneringen uit zijn eigen jeugd en door het opvoeren van meezingers van artiesten van weleer.

Muzikaal ondersteund door zijn inmiddels vaste gitariste Edith Leerkes en violiste Jannemien Cnossen, die op hun beurt weer worden bijgestaan door een viertal jongere - maar zeker niet minder talentvolle - muzikanten, voert Van Veen de zaal mee door zijn rijke oeuvre, en voegt er en passant nog wat nieuw materiaal aan toe.

En wat krijg je dan? Een avond muzikaal theater zoals Van Veen dat eigenlijk al jaren predikt. De oude meester, bijgestaan door de volgende generatie muzikanten. En die beheersen het kunstje op hun beurt ook weer zó goed, dat het soms de vraag is wie wie begeleidt. Of zoals Edith Leerkes het ooit zei: “ik ben dan wel de vaste gitariste van Herman van Veen, maar hij is ook míjn zanger”.

Hoewel hofnar Herman van Veen zijn mening niet aan het publiek opdringt, valt er tussen de regels door af en toe wel een stichtelijk woordje te ontwaren. Maar daar is een hofnar van oudsher ook voor: om zijn publiek op subtiele wijze een spiegel voor te houden en het gewenste wereldbeeld te prediken. Precies dát doet Van Veen al sinds het begin van zijn loopbaan.

Toch is Van Veen met deze show nog lang niet op zijn retour. Als deze voorstelling namelijk íets duidelijk maakt, is dat Herman van Veen na al die jaren nog altijd met tomeloze energie over het podium rent, springt, vliegt, duikt en valt, om vervolgens onvermoeibaar op te staan en weer door te gaan, met zijn almaar uitdijende oeuvre. En nergens komt dat oeuvre van de oude meester beter tot zijn recht, dan op het statige podium van ‘de Oude Dame’.

Herman van Veen in Carré. Heel veel toepasselijker wordt het niet.

Marnix Langeveld