Huijbregts is innemend in zoektocht naar identiteit

Marc-Marie Huijbregts

Marc-Marie Punt

Gezien op: 05-11-2011 Theater aan de Schie, Schiedam

Het is weer even wennen: Marc-Marie Huijbregts met een ‘cavia’ op zijn hoofd. Gelukkig gaat het toupetje al snel demonstratief en symbolisch af. In ‘Marc-Marie Punt’ gaat Huijbregts op zoek naar wie hij werkelijk is. Zo’n persoonlijk thema werkt alleen met een persoonlijke benadering. Hoewel Huijbregts overwegend op de vlakte lijkt te blijven, zijn er uiteindelijk toch nog genoeg kwetsbare momenten die zijn verhaal overtuigend en oprecht maken.

Huijbregts gaat onstabiel van start; hij is giechelig en gebruikt ‘trucjes’ die wat gemaakt overkomen. Zo roept hij na een onaardige opmerking keer op keer liefjes "neeee!" om er vervolgens een nog onaardigere opmerking overheen te gooien. Leuk, maar door de herhaling is het niet spontaan en op den duur vermoeiend. Al vrij snel wordt hij rustiger en daarmee ook een stuk authentieker. Bovendien komt zijn persoonlijkheid dan pas echt bovendrijven.

De hoge stem, het Brabantse accent, blote voeten en een joggingpak; een kleine man op een groot podium: Huijbregts laat zich nog het beste als een troetelbeertje omschrijven. Des te leuker zijn de venijnige uithalen die uit deze sympathieke verschijning komen. Dat zou hij nog wel wat vaker mogen doen, als tegenhanger van de verder overwegend onschuldige grappen. Al vliegt hij dan weer uit de bocht als hij Herman van Veen ongenuanceerd de grond in boort.

Wel leuk is bijvoorbeeld het verhaal over dat hij opgesloten zat op het toilet. De anekdote is eenvoudig, maar de bijna kinderlijke onnozelheid waarmee hij steeds weer een hilarisch detail toevoegt, creëert een vermakelijk beeld. Mooi zijn de momenten dat hij gas terugneemt met een meer serieus verhaal of liedje. Hij ontroert als hij ingetogen vertelt over het overlijden van zijn moeder en het inzicht dat een boek hem gaf over de onafwendbaarheid ervan.

Huijbregts geeft een voorzichtig inkijkje in de zoektocht naar identiteit. Hoewel hij niet zijn ziel en zaligheid blootlegt en niet elk onderdeel even voelbaar persoonlijk is, weet hij met zijn innemendheid het verhaal wel universeel en rond te maken. En net als de vraag zich aandient of de musicalachtige liedjes niet wat overdreven zijn voor een cabaretprogramma heb je je al laten meeslepen door de oprechtheid ervan. Het is gewoon mooi. En zo is Marc-Marie. Punt.