Manuel zoekt de grenzen op

André Manuel

Het Geval Apart

Gezien op: 11-11-2014 Schouwburg Odeon, Zwolle

De muzikant en cabaretier André Manuel doet in zijn 14e solovoorstelling wat er van hem verwacht mag worden. Vanaf begin tot eind pakt hij de zaal in met z’n veelal actuele onderwerpen. Ironisch verwoordt hij alles wat er in de samenleving speelt, maar dan natuurlijk op zijn eigen, onnavolgbare wijze. Manuel neemt geen blad voor de mond en spaart niets of niemand. Zoals hij het zelf verwoordde: ‘Ze hebben het altijd wel over Geert Wilders met z’n grote bek, maar vlak mij ook niet uit.’

Een veel terugkerend thema in ‘Het Geval Apart’ is het geloof. Ze komen allemaal aan bod en niet in positieve zin. Door hierin telkens de grenzen op te zoeken blijft hij anderhalf uur boeiend. Ook het Koninklijk Huis wordt genadeloos hard aangepakt, evenals de politiek, die ruim aan bod komt. Vaak neemt de geboren Tukker ons aan de hand mee naar ‘het Oosten van het land’. Van hieruit benoemt hij alles wat ‘niet normaal’ is in zijn ogen. Vervolgens relativeert hij dit alles door middel van de nuchtere Twentse manier van kijken.

Als oud-frontman van de band Fratsen, mogen we van de liedjes veel verwachten. Ook deze verwachting lost hij zonder moeite in. Met een bewust ongemakkelijke meezinger aan het begin van de show weet hij direct alle aandacht op zich gericht. Ook de latere liedjes in de show zijn een meerwaarde. Zijn kenmerkende, bijna schreeuwende manier van zingen versterkt dit alleen maar.

Dit jaar zit André Manuel 25 jaar in het vak en dat zie je terug in het gemak waarmee hij zich op het podium beweegt en zijn publiek weet in te pakken. Met steeds weer een verrassende wending blijft hij tot het eind toe boeien. Enige smet op de verder geslaagde voorstelling is dat het slot van de voorstelling vrij plotseling komt. Er ontbrak een echt spannende eindmoraal. Door zonder aankondiging het rustige slotlied in te zetten gaat de show als een nachtkaars uit. Een spannender einde had deze, verder zo goede voorstelling, zeker verdient.

‘Het Geval Apart’ is een aanrader voor een ieder die houdt van een avond maatschappijkritisch cabaret en die bovendien niet vies is van een harde grap. De actuele onderwerpen en zijn ongenuanceerde verhalen maken dat een ieder die het nieuws volgt hier op z’n plek zit.

Jurgen van de Kraats