Rundfunk boeit opnieuw met absurdistische humor

Rundfunk

Todesangstschrei

Gezien op: 27-02-2020 Theater De Tamboer Hoogeveen

Het duo Rundfunk, dat bestaat uit Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde, borduurt in haar tweede voorstelling Todesangstschrei moeiteloos voort op het succes van haar eerste programma Wachstumsscherzen. Het debuutprogramma in 2017 scoorde uitstekend, nadat hun tv-serie op youtube een enorme hit werd. De opzet van de succesformule is ongewijzigd.

In tachtig minuten komen in een moordend tempo diverse korte scènes voorbij met meestal onverwachte uitkomsten. Je zou het sketchcabaret kunnen noemen. De meestal heftige scènes volgen elkaar snel op, afgewisseld met angstaanjagende klassieke muziek. Dat sluit naadloos aan bij de sinistere onderwerpen, die Rundfunk aansnijdt. Het publiek, dat vooral uit twintigers en dertigers bestaat, wordt geen seconde rust gegund. Door de flitsende afwisseling van scènes, waarin het duo haar vakmanschap op het gebied van acteren etaleert, blijft de voorstelling tot het einde boeiend, al is tachtig minuten wel aan de korte kant.

Het thema is de dood en daarbij wordt niemand ontzien. Het duo shockeert met snoeiharde, morbide humor en schroomt niet gevoelige maatschappelijke thema’s aan de orde te stellen. Zo wachten twee pedofielen met een zwart balkje voor de ogen in een bos op ‘klandizie’ en doden de tijd met een herkenbare, nietszeggende, maar wel vermakelijke conversatie over het weer.

De voorstelling bevat enkele hoofdlijnen, waarbij het publiek enkele personen steeds ziet terugkomen in de diverse scènes. Een zielige jongen Delano is ter dood veroordeeld en wacht daarop in zijn cel. Hij wordt door een nietsontziende cipier bestookt met keiharde grappen. Daarnaast speelt het duo de seksuele relatie tussen vader en dochter na de dood van moeder, dat soms wat weifelende reacties oplevert. Ook leren de bezoekers pedofiel Remco P. kennen. Van Kalmthout en Van de Velde, die dit jaar een nieuwe film uitbrachten, zijn uitstekende acteurs en voelen elkaar feilloos aan.

Het tegenwoordige cabaret schijnt niet zonder seks te kunnen, ook Rundfunk heeft talloze seksueel getinte scènes, die echter veel succes oogsten. Van de Velde verschijnt zelfs piemelnaakt op het toneel en de zaal ligt plat. Actuele zaken komen ook aan de orde, zoals duurzaamheid en roken. Een hoogtepunt van de absurdistische voorstelling is een parodie op een comedy met opgenomen gelach op een band. Twee broers bedienen zich van de nodige woordspelingen en proberen elkaar de loef af te steken met gamen met een ingrijpende climax.

Bij het thema kiest Rundfunk voor een bijpassend decor met een roestige, fletse muur met een deur. Met goed gekozen geluidseffecten en een perfecte belichting zet het populaire Rundfunk een sfeer neer, die past bij het thema. Tijdens de toegift wordt het even stil in de zaal, want het gros van het publiek denkt dat het verhaal over een Hoogeveense fan, die pas overleden is, waar is. Zijn laatste wens zullen de mensen op de eerste rij waarschijnlijk nog lang heugen. Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde brengen een vermakelijke en absurdistische voorstelling met toch wel soms shockerend cabaret met een hoge grapdichtheid.

Reinier de Boer