Veldhuis & Kemper overtuigen met gemoedelijke show

Veldhuis & Kemper

Dan maar niet gelukkig

Gezien op: 01-04-2011 Stadsschouwburg Haarlem

Veldhuis & Kemper hebben een probleem: ze zijn veel te gelukkig. In hun zesde programma ‘Dan maar niet gelukkig’ maken zij korte metten met al die voorspoed. En gelukkig is er nog genoeg om over te zeiken. Op hun eigen wijze kraken ze elkaar af, vullen ze elkaar aan en zingen ze liedjes met de typische Veldhuis & Kemper sound. Hoewel de show inhoudelijk niet veel nieuws te bieden heeft, weet het duo in een prettig ontspannen sfeer te amuseren.

Het is maar een vreemd stel; los van elkaar zijn ze ondefinieerbaar, maar in de combinatie Veldhuis & Kemper barst de chemie er vanaf. De twee zijn zo sterk op elkaar ingespeeld dat het bijna eng is. De samenzang, de dialogen, de dynamiek, de regie: er is geen speld tussen te krijgen. Toch is het een leuke vondst dat één van de twee af en toe even op de voorgrond treedt, ondersteund door veelzeggende blikken en kreten van de ander op de achtergrond.

De mannen lijden aan het ultieme veertigersluxeprobleem: als je alles hebt, dreigt het saai te worden. Leuk werk, leuke kinderen, leuke vrouw. Zelfs verliefd op je vrouw. Juist dan zijn er genoeg details om ontevreden over te zijn en zoek je moeilijkheden op. Stel nou dat je zoon niet op je lijkt of, erger nog, dat je kind tegenvalt? Maar hoe hard je ook sleutelt, het echte onraad houd je toch niet tegen. Waar natuurlijk. En herkenbaar, ook voor niet-veertigers.

Een bevalling door de ogen van de man en miscommunicatie tussen hem en haar: het zijn niet de meest originele onderwerpen. Ergens is dat vreemd, want Veldhuis & Kemper zijn vakmannen die vast weten hoe het ook anders kan. Maar de uitvoering is zo sterk dat het niet uitmaakt dat het om huis-tuin-en-keuken-materiaal gaat. De wijze waarop Veldhuis na één keer knipperen in een verbitterde echtgenote of irritante therapeute verandert is onbetaalbaar.

De liedjes zijn zoals je van Veldhuis & Kemper mag verwachten: sterk gezongen, mooi tweestemmig en treffend qua tekst. De fijne muziek vervult een onmisbare rol in de toch al zo gemoedelijke show. Vooral op de momenten dat de heren ongepland uit hun rol vallen, geven zij een mooie inkijk in hun speelplezier. Het laatste deel van het programma komt het duo compleet op stoom en dankzij dit krachtige slot laten de twee een overtuigende indruk achter.

Lieke van den Brink