Fotograaf: Simone Peerdeman

Meesterlijke verteller

Kees van Amstel

Een bang jongetje dat hele enge dingen doet

Gezien op: 17-06-2019 De Kleine Komedie Amsterdam


Met Stan Getz, die The final concert speelt op het grote projectiescherm op het podium, krijg je er op een maandagavond gelijk zin in als je de zaal binnenkomt. Twee kleurige stoelen en een soort van glazen stolp met daarin een brief maken het decor compleet. Het beeld springt op zwart en met Mama, we all go to hell begint een avond die van begin tot het einde boeit. Kees van Amstel start met een dosis zelfspot door een aantal filmpjes te laten zien waarin hij door middel van het medium televisie wacht op de grote doorbraak. Zelfs bij De wereld draait door, het podium om jezelf op de kaart te zetten, weet een als Hitler uitgedoste man de aandacht bij van Amstel weg te trekken. Ook voorgelezen citaten uit eerdere recensies doen vóórkomen of we te maken hebben met een totaal mislukte cabaretier met een zucht om aandacht die de plank volledig heeft misgeslagen. Dit soort leedvermaak zorgt ervoor dat het publiek volledige sympathie heeft voor de man die de titel van zijn voorstelling te danken heeft aan een bezoek aan de psycholoog.

De twee gekleurde stoelen op het podium staan symbool voor de innerlijke tweestrijd bij de cabaretier. Aan de ene kant zoekt hij het avontuur door een onzeker bestaan als artiest na te streven en aan de andere kant zoekt hij het veilige en zekere leven van leerkracht. Al stelt hij zich hardop de vraag of die baan tegenwoordig wel zo veilig is. Deze paradox vormt de kern van zijn programma dat vol zit met prachtige verhalen en anekdotes. Heel slim heeft hij zijn baan als docent aangehouden, want het onderwijs is een onuitputtelijke bron.

Vanaf minuut één word je meegenomen in de wereld van een tegen de vergankelijkheid aanhikkende, kwetsbare man, die af en toe geweldig om zich heen kan slaan. Zijn twijfel over van alles illustreert hij met een filmpje van een jonge, 29-jarige Kees die gaat bungeejumpen. Springt hij wel of niet?

Vanaf dat moment rijgen de verhalen zich aaneen maar de onderliggende laag wordt daarbij niet uit het oog verloren. Wie onzekerheid zoekt, gaat het avontuur aan, maar bij zijn leerlingen ziet hij meer een toegenomen truttigheid. Hij kan zich vreselijk opwinden als zijn leerlingen hun eigen kussens en dekbedden meenemen op een buitenlandse trip. Van Amstel toont zich een meesterverteller in zijn onderwijsverhalen, die zijn grandioos en ontroerend tegelijkertijd.

Ook het verhaal dat hij zijn ouders meeneemt naar een duur restaurant, zodat zij een keer iets anders eten, vertelt het lid van de Comedytrain prachtig. De luchtigheid en de timing van grappen zorgen voor een goede chemie met de zaal die zich steeds vaker gaat herkennen in de man die meer tijd achter dan voor zich heeft.

Van Amstel is gefascineerd door de muziek die muzikanten vlak voor hun dood hebben gemaakt, omdat deze echt en puur is. We have all the time in the world van Louis Armstrong is bijvoorbeeld opgenomen vlak voor zijn dood. Het is niet te hopen dat dit programma van Amstels laatste werk wordt.




Leopold




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.