Fotograaf:
Nick van Ormondt

Recensie Karin Bloemen


Karin Bloemen mag nog iets meer geven

Karin Bloemen met de voorstelling
Volle Bloei


Gezien op: 14-02-2017 Zaantheater te Zaandam

Stelt u zich eens voor. De theaterlichten dimmen, het publiek slaakt een laatste kreet en dan verschijnt Karin Bloemen – zoals we van haar gewend zijn – in een idyllische en sprookjesachtige jurk op het podium. Een mysterieuze verschijning, totdat haar band in vol ornaat begint aan een klassiek nummer. Bloemen dirigeert en doet dit met schwung en overtuigingskracht. Deze toespeling treft echter een onderliggende tragedie. De kerkklokken beginnen langzaam te luiden. ‘Alles is donker. Ik loop achter een stoet aan.’ Bloemen heeft het gevoel wakker te moeten worden, maar ze slaapt helemaal niet. ‘Ik word altijd emotioneel van klassieke muziek’, legt Bloemen later uit. Het doet haar denken aan haar moeder. Een emotioneel begin met gemengde gevoelens. Wat nou als Bloemen wel de klassieke kant had gekozen?

De een bloeit al op in zijn jonge jaren, de ander piekt pas na zijn veertigste. Hoe het leven ook wendt of keert, uiteindelijk is de volle bloei van je leven het hier en nu. Als je vijftien bent, droom je over geheime aanbidders en heb je grootse toekomstplannen. ‘Je was nog helemaal niemand, maar je wilde wel gezien worden’, stelt Bloemen. Want: wie geen hoop heeft voor de toekomst, leeft in het donker. Ooit begon ze met klassieke zangles, maar stopte daar al gauw mee. Vele jaren later stelt ze zichzelf de vraag: wat nou als ik wel die kant had gekozen? ‘Ik dacht dat ik het leven kende en mijn keuzes werden beïnvloed door talent, toch koos ik voor waar ik me veilig voel. Bij humor, popmuziek en theater.’

Toch stapte Bloemen een beetje uit haar comfortzone toen ze meedeed aan het programma ‘Maestro’ waar bekende Nederlanders zonder dirigeerervaring het tegen elkaar opnemen. Wat resulteerde in zweetoksels en trillende handen. Ze ontdekte het opzwepende effect van het voor een orkest staan zonder hét wapen te mogen gebruiken: haar stem. Enkel een baton en gebaren, toch intrigeerde het haar wel degelijk. Hier babbelt ze alleen net iets te lang over door en dat is jammer. Ook komt haar energielevel niet altijd tot het hoogste punt.

Tijdens het kwetsbare liedje en klassieker ‘Geen kind meer’, over het overlijden van haar moeder, weet ze te inspireren en komt de muziek uit volle borst. Wat niet altijd het geval is tijdens de voorstelling. Bloemen zingt liedjes als ‘Je t'aime’ ‘Radar love’ en het bijna reggae-achtige meezingliedje ‘Blasé’. Mooi dat ze een jong talent de ruimte geeft tijdens één van haar omkleedmomenten, wat een prachtige stem.

Bloemen is op haar eigen manier veelzijdig. Wanneer ze bijvoorbeeld het met grove grappen bepakte Russische typetje speelt die verlangt naar de toekomst, ondanks de heimwee naar het verleden. Of het bijna beschamende typetje van de agressieve, Britse lerares, waar ze uitlegt hoe ze als specialist iedereen beroemd weet te maken met zes simpele eternal fame regels.
Bloemen switcht van emotioneel naar Rockstar – ze mag zelfs nog een tandje erbij doen - en is niet vies van een potje zelfspot. Ook al nadert ze de zestig, niemand is te oud om ‘I’m sexy and I know it’ te performen. Volgens Bloemen vliegt te tijd voorbij. ‘Soms verlang ik naar de goede oude tijd, waarin alles simpeler was. Toch?’ Maar ambitie blijft een lijdende draad. ‘Je hebt het nodig om in volle bloei te komen. En genoeg is genoeg, het houdt een keer op.’


Anne Kleijne




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.