Fotograaf:
Anne van Zantwijk

Recensie Oeloek


Energiek absurdisme dat grenst aan perfectie

Oeloek met de voorstelling
Droeftoeters


Gezien op: 09-02-2018 Brestheater, Brielle

Cabaretgroep Oeloek timmert al een tijdje aan de weg naar landelijke bekendheid. Het vierkoppige gezelschap bestaat uit Kevin Jolly, David Meijer, Jantijn Prins en Carlijn van Rij. In 2010 haalden ze de finale van het Cameretten festival en vielen in een sterk bezette finale buiten de prijzen. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en is Oeloek met zijn vierde programma bezig. En wat voor één! Het programma Droeftoeters dendert anderhalf uur lang als een op hol geslagen TGV rechtstreeks de lachspieren binnen.

De voorstelling is nog maar nauwelijks begonnen of de energie spat al van het podium af. Op een vrolijke en opzwepende dixielandachtige bigbanddeun zetten ze, met alleen maar fysiek en mimisch spel, op een knappe dynamische wijze de toon voor een totaal absurdistische en hilarische voorstelling. Oeloek rijgt in een hoog tempo hun sketches en scènes aaneen. Daarbij is over elk detail nagedacht en wordt alles uit de spelers en het decor gehaald. Bij elke scène wordt weer op een andere manier gebruik gemaakt van de poppenkastachtige decorstukken die samen met de acteurs letterlijk meedansen door de voorstelling.

Naast de kracht van hun fysieke spel zijn de totaal absurde dialogen de twee backbone van het succes van deze groep. Zodra een scène drie zinnen onderweg is schampen we alweer aan de knettergek absurde omkeringen en gedachtespinsels. Het maakt de scènes intens grappig. Oeloek is het bewijs dat Monty Pythonachtige humor ook in de Nederlandse taal meer dan mogelijk is. Bijvoorbeeld in de scène waarin een wijkagent bij een Ras-Rotterdammer wordt langs gestuurd om te vertellen dat zijn vrouw in een verkeersongeval is overleden. Of de sketch waarin een trouwpak wordt uitgezocht. Of de scène met de neger uit Botswana. Het is te veel om op te noemen.

Zodra het viertal zich van taal bedient is het absurdisme van een dermate hoog niveau dat zelfs de meest doorgewinterde chagrijn zijn lachspieren gaat voelen. En omdat de gekte overal in hun voordeel werkt weten ze zelfs uit de meest gruwelijk slechte woordspelingen nog maximaal rendement te halen. Maar het absolute hoogtepunt is een scène waarbij Carlijn van Rij een gospel staat te zingen en langzaam vanachter een tweemeter hoog decorstuk in de lucht verrijst. Alleen gaat er iets niet goed met het liftsysteem, bediend door haar tegenspeler Kevin Jolly. Dan ontspint zich in totale chaos een hilarische choreografie, waarin elke vervolgstap nog grappiger is. Vanaf dat moment komt de zaal minuten lang niet meer tot bedaren.

Naast alle humor weet Oeloek in een paar scènes ook de kwetsbaarheid te raken. In de monoloog van David Meijer over Russell met de killerbody wordt de wanhoop en de kwetsbaarheid haast tastbaar. Het is knap hoe David de sketch van superblije fitnesstrainer langzaam leeg laat lopen tot het toppunt van sneuheid wel is bereikt. En in de sketch op de baby-opvang waar een vader zijn zoontje Storm komt halen zit zowaar een beetje maatschappij kritiek verborgen. Oeloek biedt naast de kracht van het collectief ook de optelsom van de individuele talenten. Het sterke fysieke spel van Jantijn Prins moet hierbij zeker vermeld worden. Maar eigenlijk wordt het unieke talent van elk van de spelers in deze voorstelling maximaal benut.

Met Droeftoetoers is Oeloek er in geslaagd een totaal absurdistische achtbaan van hoog niveau te creëren. De voorstelling doet pijn aan je kaken en is een aanslag op je lachspieren. Oeloek zet hiermee een nieuwe stap naar de onontkoombare nationale doorbraak. Want die moet er komen. Oeloek neemt een unieke plaats in binnen het spectrum van het cabaret. Er zijn maar weinig groepen die absurdistische humor op deze wijze kunnen laten renderen. Dus gaat dat zien!



Tim van der Sluijs




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.