Recensie Theater de Liefde

(Theater) de Liefde overwint

Theater de Liefde met de voorstelling Try-out Theo Maassen
Gezien op: 16-09-2021 Theater de Liefde

Het is een ongeschreven theaterregel dat over een try-out geen recensie mag worden geschreven. Wat dat betreft wordt ook voor Theo Maassen geen uitzondering gemaakt. Gelukkig geldt die regel niet voor het theater waar die try-out wordt gegeven.

Er was in de aanloop naar de voorstelling al veel commotie over. De twee try-outs van cabaretier Theo Maassen in het splinternieuwe Theater de Liefde in Haarlem waren binnen een mum van tijd uitverkocht. Per avond zou er 120 man publiek aanwezig kunnen zijn. Kúnnen zijn, maar niet mógen zijn. Wegens de geldende Corona-maatregelen mogen theaters namelijk nog steeds beperkt gasten ontvangen, zodat Theater de Liefde slechts 80 mensen per avond zou mogen toelaten. Dat is op het moment van schrijven de geldende wet. En die geldt voor heel de theaterwereld.

Héél de Theaterwereld? Nee, een klein theatertje bleef moedig weerstand bieden. Met het oog op de recente mensenmassa bij de Formule 1, de barstensvolle voetbalstadions en de inmiddels aangekondigde versoepelingen per 25 september a.s. besloot Theater de Liefde – aldus een brief aan haar publiek – om “nu maar eens een lange neus te trekken naar de voorschriften, eigenwijs blijmoedig onze gang te gaan en niemand af te zeggen”.

Zo’n dappere actie van een klein startend theatertje kan natuurlijk niet lang onopgemerkt blijven. Cabaretière en theaterdirecteur Mylou Frencken schoof aan bij Op1 om ten overstaan van de Haarlemse Burgemeester Jos Wienen de burgerlijke ongehoorzaamheid van Theater de Liefde toe te lichten. Beide kampen hielden hun poot stijf, and the rest is history. De burgemeester kondigde handhaving aan en er werden twee BOA’s opgetrommeld om te turven hoeveel mensen het theater zouden betreden. Maar met De Liefde valt niet te spotten, zo bleek. Omdat het theater de eigen corona-controle van de aanwezigen heel serieus nam, moest een van beide handhavers (die geen vaccinatiebewijs kon tonen) naar huis worden gestuurd.

Wie niet naar huis werden gestuurd, waren de gasten. En die hebben – alle 120 – iets unieks meegemaakt: zij hebben De Liefde van binnen ervaren. Zo vaak komt het niet voor – en al helemaal niet in Coronatijd – dat een nieuw theater de deuren opent. Maar Theater de Liefde heeft het gedaan. Zij heeft haar armen uitgestrekt en een duidelijke boodschap afgegeven: iedereen is welkom in Theater de Liefde!

Nou gaat een recensie in de regel over de voorstelling van een cabaretier. Deze gaat over het theater zelf. En wat voor een theater! Het is klein genoeg om niet in te verdwalen, maar groot genoeg om je klein in te voelen. De hele zaal, die met de hulp van vele vrijwilligers is omgetoverd tot de gezelligste theaterzaal van Nederland, ademt een gemoedelijke sfeer. De rood pluchen klapstoeltjes en het overal aanwezige zwarte theaterdoek geven je onmiskenbaar dat lekkere theater-gevoel. Maar tegelijkertijd maakt het kneuterige van de piepkleine bar en het feit dat de wc’s gewoon recht tegenover de kleedkamer van de artiest zitten dat je het gevoel krijgt alsof je in iemand huiskamer bent. Dat is dus wat ze bedoelen met ‘thuiskomen in De Liefde’.

Marnix Langeveld





Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.