Recensie NUHR


Is NUHR latent katholiek?

NUHR met de voorstelling
ALLE 30 NUHR


Gezien op: 10-01-2018 Theaters Tilburg

De cabaretformatie Niet Uit het Raam (hierna: NUHR) leverde in 30 jaar tijd maar liefst 16 avondvullende programma’s af. In die periode trad zij ruim 2800 keer op. Het aanvankelijke drietal, bestaande uit Peter Heerschop, Viggo Waas en Joep van Deudekom, werd op advies van (dé) Bram Vermeulen na 10 jaar een viertal: muzikant Eddie B. Wahr kreeg een vaste plek binnen het gezelschap.

In een interview van even geleden bekende Van Deudekom dat hij zijn leven dankt aan een doodgeboren broer en de katholieke voortplantingsdrift van zijn ouders. Peter Heerschop, oud-leerling van katholieke Sint-Vituscollege in Bussum, sprak in 2017 als hoofdspreker op ‘VERSUS’, het jaarlijkse evenement voor katholiek onderwijs. In tegenstelling tot het protestantisme staat binnen het katholicisme naast kindermisbruik ook centraal dat het leven zo nu en dan gevierd moet worden. Misschien heeft de latent doch mild katholieke achtergrond van NUHR onbewust wel geleid tot de feestelijke jubileumvoorstelling “Alle 30 NUHR”. Want, het had ook niet gevierd kunnen worden, net zoals veel vrouwen dat doen met hun veertigste verjaardag. God mag het zeggen.

De verhaallijn van het programma “Alle 30 NUHR” is overzichtelijk. Gehesen in een net pak, dat is geïnspireerd op een ouderwets Adidas-trainingspak met de bijbehorende strepen (Peter, Joep en Viggo zijn immers ex-gymleraren), presenteert NUHR haar 30 favoriete scènes allertijden. Maar de samenstelling onderstreept in het programmaboekje dat het niet zomaar een best-off voorstelling betreft. Dat klopt inderdaad: de anekdotes die de verschillende fragmenten met elkaar verbinden zijn zorgvuldig gekozen en hebben absoluut een grote meerwaarde. Zo leest Peter Heerschop de eerste recensie voor die zij ooit hebben ontvangen. Saillant detail: de beschouwing is geschreven door de toen 28-jarige Matthijs van Nieuwkerk, die niets begreep van de naam NUHR, maar te spreken was over het debuterende gezelschap.

Het is niet verrassend dat de liedjes en sketches van NUHR vrijwel niks aan actualiteitswaarde hebben ingeboet. Veel scènes gaan namelijk over alledaagse mislukkingen van een goedzak, een tijdloos onderwerp. Die typering komt goed naar voren wanneer Joep de rol van klaagzieke vrouw speelt, en hoe kan het ook anders, Peter die van serviele echtgenoot: een welbekend en geslaagd nummer van NUHR.

De man-vrouwrelatie is binnen het werk van de cabaretgroep een belangrijk thema. Vanuit een bekrompen perspectief lijken bepaalde scènes voorzien te zijn van een misogynisch sausje: de vrouw wordt neergezet als zagende, neurotische, incapabele en begriploze levenspartner, die seks gebruikt als ruilmiddel om zo haar zin door te draven. Nou is dat natuurlijk ook wel zo, maar toch zijn de mannen van NUHR zeker geen vrouwenhaters. Dat wordt duidelijk tijdens het zogenaamde ‘vrouwenstrijdlied’, waarin de heren het openlijk voor de dames opnemen. Zij roepen de vrouwen in de zaal op om mee te zingen, waarna Peter stelt dat “je als man ook mee mag doen, maar dat je dan wel mooi voor lul staat”. Twee dames van begin zestig met een kort pittig kapsel in het midden van de zaal staan op tijdens het lied en zetten al hossend een nieuwe feministische golf in. We noteren interactie met het publiek.

Het opvoeren van 30 scènes is een tijdrovende klus, zo’n 2,5 uur bleek het geval. Dat is best een lange zit zonder pauze. Omdat de scènes losstaand zijn, had een onderbreking moeiteloos in het programma gepast. Dan was in de tweede helft van de voorstelling het concentratieniveau van het publiek op peil gebleven. Nu liep een halve rij op driekwart van de show de zaal uit om de wc te bezoeken. Dat is nodeloos en zonde.

Ook al zijn slechts een paar scènes niet bijzonder grappig, toch kent de voorstelling beslist geen dood punt. Want, aan alle details is veel aandacht besteed. Dat is zowel te zien aan het spel als aan de techniek en het decor. NUHR weet met haar materiaal en vier perfect op elkaar ingespeelde karakters de haast onontkoombare sleur van het leven te typeren. Die schetsen zijn vaak erg geestig, herkenbaar en relativerend. En dat al 30 jaar: dat moet gevierd worden! Hieromtrent begrijp ik die katholieken wel.




Mark Coelen




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.