Recensie Claudia de Breij


Claudia de Breij geniet zelf nog het meest

Claudia de Breij met de voorstelling
NU


Gezien op: 26-05-2018 Koninklijke Schouwburg, Den Haag

Claudia de Breij was in 2016 de eerste vrouw die de Oudejaarsconference verzorgde. Ze speelde live en trok 2 miljoen kijkers. Hoger kun je in cabaretland niet reiken. Na afloop gaf ze aan niet trots te zijn, maar opgelucht. Ze had een jaar in spanning gezeten, doodsbenauwd dat het niet zou lukken. In haar nieuwe voorstelling #NU, heeft ze dat allemaal van zich afgespeeld. Op het podium staat een zelfverzekerde maar bovenal relaxte cabaretière, genietend van haar publiek, de sfeer en de plek. Deze vrouw woont in het theater. Wie uitstraalt haar eigen werk zó lief te hebben, hoeft geen rol te spelen om de kijker mee te krijgen. Alleen dat is al een genot om naar te kijken.

“Als de oorlog komt en als ik dan moet schuilen” luidt de eerste zin van haar grootste hit “Mag ik dan bij jou”. Dat is geen toeval, oorlog fascineert Claudia de Breij. Want ook nu, anno 2018, is het niet veilig buiten. Doodzenuwachtig wordt ze van het feit dat de knop om een kernoorlog te starten binnen handbereik is van een paar stapeldolle wereldleiders. En wat doe je als het buiten niet veilig is? Precies, dan blijf je binnen. Dus gaan de schoenen uit, worden de kledingrekken binnen gereden die samen met de kamerplant, piano en het buitenraam de kamer van Claudia symboliseren. ‘Laat het maar waaien, ik kom wel weer naar buiten als het over is.’

Maar binnenblijven en achterover leunen is ook confronterend. Kun je het maken om als burger te blijven wegkijken en net als Ybeltje Berckmoes, uitgeroepen tot minst zichtbare Kamerlid namens de VVD, uren te gaan zitten Netflixen? Of moet je toch instappen in een golfbeweging? Zoals Mahatma Ghandi, die door een aanwijzing van een conducteur te negeren, om de eerste klasse vanwege zijn huidkleur te verruilen voor de derde, een wereldverandering in gang zette. Claudia’s sympathie gaat uit naar dat eerste (‘lekker zen’), haar niet te meten bewondering naar het laatste. ‘Je kunt dus ook in opstand komen door te blijven zitten.’

Claudia de Breij laat deze golf even aan zich voorbij gaan (‘feminisme, anti-semitisme; het is zo saai, we hebben het allemaal al gehad’), wat ruimte biedt voor luchthartige grappen over de fanfare uit vroeger jaren, dansavonden met dronken ouders in het dorpshuis, het geschutter van Mark Rutte in het debat over de dividendbelasting, genderneutraliteit in de HEMA, de joods-christelijke wortels van Sybrand Buma, een gezinssafari in Afrika en het neoliberalisme. En dat laatste brengt haar dan toch weer in die enge hoek. Immers, als je alles aan de markt overlaat, wordt de grootste marktkoopman koning.

Muzikaal wordt Claudia de Breij in #NU weer op haar wenken bediend door een fantastisch vierkoppige band. Ze kiest naast haar rustige melodieën – in aantal minder aanwezig dan in voorgaande shows - ook voor een uitbundig nummer over Donald Trump en een uitgebreide geschiedenis-rap over Willem van Oranje. Deze twee inkorten – wat zeker niet overbodig is - en ruimte maken voor nog één of twee gevoelige nummers zou recht doen aan de zangkunst van De Breij, die zij met haar eenvoud wederom tentoonspreidt in de liedjes “Je fietst steeds in mijn gedachten” en “Later wordt het beter”.
Toewerken naar een einde is altijd een kunst. De finale kan abrupt, spitsvondig, de cirkel rond maken of het publiek met vraagtekens achterlaten. Claudia de Breij kiest haar eigen weg om daarin een overtreffende trap te maken van haar eigen hoogtepunt. Zo te zien geniet ze zelf nog het meest. En terecht, de oudejaars zit erop, wie doet haar wat?




Joyce Smits




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.