Recensie Groninger Studenten Cabaret Festival
Groningen ziet mooie finale tegemoet

Groninger Studenten Cabaret Festival met de voorstelling
Tweede halve finale Groninger Studenten Cabaret Festival


Gezien op: 05-11-2015 Stadsschouwburg, Groningen

De tweede halve finale van het 29ste editie van het Groninger Studenten Cabaret Festival bood net als de eerste halve finale een zeer breed pallet aan cabaretsmaken. Het was in de breedte een sterk bezet deelnemersveld, met opmerkelijk weinig mannelijke solisten. Uit het zeer diverse aanbod koos de jury uiteindelijk het duo Roovers en Van Leeuwen, het duo Rajko en zijn broer en solist Martijn Kardol als finalisten.

Isabel Nolte opende de tweede avond. Ze komt op met een klein koffertje en begint te vertellen dat ze een “wenskind” is. Isabel is van origine Duits. Zeven jaar geleden verhuisde ze naar Enschede. Haar Duitse komaf is nog goed in haar accent te horen. Haar hese stemgeluid geeft in combinatie met het accent op voorhand iets komisch, maar dat buit ze in de voorstelling weinig uit. De druk op haar als “wenskind” is zo hoog dat ze daar nooit aan kan voldoen. Het enige wat ze kan doen is de wereld een beetje beter te maken. Daar slaat ze echter behoorlijk in door. Isabel schets een naïef beeld van zichzelf. Ze overziet constant alle gevolgen van fouten die ze op het punt staat te maken. Om ze vervolgens vol overtuiging te maken. Isabel heeft zeker podiumkwaliteiten en een hele goede zangstem, maar in haar verhalen zit veel overbodige tekst, waardoor het geheel niet echt overtuigt.

Het duo Rajko en zijn broer tapt uit een heel ander vaatje. Knallende openingmuziek is de opmaat voor een half uur continue geluidsoverlast. Ze spelen met zoveel enthousiasme en energie dat je je na 5 minuten als toeschouwer vertwijfelt afvraagt waarom er geen veiligheidsgordels aan schouwburgstoelen zitten. In een moordend tempo en met tomeloze energie knallen ze veel korte ideeën en sketches de zaal in. Daarbij wordt zo’n beetje alle tekst minimaal geschreeuwd. De stemmetjes die ze neerzetten zijn allemaal over de top en bewust overact. Aan bijna elke sketch ligt de onnozele stompzinnigheid van mensen ten grondslag. Zoals een juf met een debielentoontje die eigenlijk niet zo praat, de vmbo-klant die op pelgimstocht gaat, de krokettenbakker die een nieuwe jongen uitlegt hoe je een broodje kroket moet klaar maken, het klokkenexamen, het raast maar door. Rajko en zijn broer scoren veel lachsalvo’s, maar het wordt voor een regisseur nog een hele klus om hier een levensvatbaar avondvullend programma van te maken. Het materiaal zit wel erg in dezelfde hoek en door het ontbreken van echte rustpunten ben je na 20 minuten als toeschouwer bekaf.

Martijn Kardol mag het festival afsluiten. Het opent met een intro achter de piano, maar voor hij het lied inzet onderbreekt hij zichzelf, omdat hij even iets kwijt moet. Martijn kiest in zijn programma de rol van mislukte artiest. Hij heeft meegedaan aan een auditie voor de hoofdrol in “Saturday Night Fever” en verwacht elk moment het verlossende telefoontje. In dit raamwerk ontvouwt hij langzaam de vertelling van een artiest die zijn eigen talenten een weinig overschat en, zonder dat hij er iets aan kan doen, telkens weer mislukt. Zijn verhaal over zijn rol als 5de Teletubbie is erg grappig, al voelt het wel wat gedateerd aan. Onder elke tekst schrijnt het miskende talent en dat geeft een aardige lading aan zijn voorstelling. Zowel in werk als privé zit het hem niet mee en Martijn neemt de tijd om dat verhaal volledig uit te spellen. En passent krijgen we nog een gouden tip om voor eens en altijd met straatenquêteurs af te rekenen. Hoewel je bij één van die tips je goede hardloopschoenen nodig hebt. Martijn besluit zijn programma zoals hij begon, achter de vleugel met een mooi lied over eenzaamheid.



Tim van der Sluijs




Deze pagina is onderdeel van de website www.cabaret.nl.
De cabaret-database van Nederland.
Een actueel overzicht van cabaret, kleinkunst en stand-up comedy.
 
Kijk op cabaretmatch.nl voor meer informatie over theater op maat, cabaret op maat of een muziekoptreden voor een congres, symposium of feest op maat.